вторник, 20 Ноември 2018 18:34 ч.

Бетонният мост - да го бъде или не? (РАЗБОР)

В Националната компания "Железопътна инфраструктура" искат да го премахнат, Иван Тотев не дава
18.12.2016   |   13:51
Прочетена: 4480   |
Коментари: 20
 Бетонният мост  - да го бъде или не?  (РАЗБОР)
Автор на снимката: Снимки от Атанас Кънев

За разлика от модерните транспортни комуникации, каквито все още липсват в Пловдив, идеите са в излишък. Някои от тях - например за въжена линия между Бунарджика и Трихълмието - потъват в забрава. Други, мине не мине време, се пръкват като новородени, въпреки че са заченати в миналия век и вече са брадясали. Такива идеи - за повдигане на жп линията на бул. "Копривщица" на 8 метра над земята, автомобилен подлез под Централна гара и премахването на Бетонния мост - за породен път породиха спорове под тепетата. Пари за реализацията на тези идеи няма, но не само с хляб насъщен се живее.


 

Необходим ли е така нареченият  Бетонен  мост на Пловдив, или е настъпило времето  това съоръжение да бъде заменено с  модерен автомобилен подлез под Централна гара, който директно да свърже бул. „Васил Априлов” и  „Македония”? Тази дилема, дискутирана най-малко от десет години, отново предизвика спорове тези дни по повод на проекта за модернизацията на жп възел Пловдив. В проекта, който на този етап е разработен в идейна фаза само в частта жп естакада на бул. „Копривщица”, е посочено, че „съществуващият стоманобетонен мост е необходимо да се разруши, тъй като е строен за влакове тип „А”. 

Пловдивчани трудно си представят придвижването от Кючук Париж към центъра без Бетонния мост, въпреки построения  преди 17 години от Спас Гърневски надлез „Родопи” и  старото автомобилно трасе под Коматевския възел. В пиковите часове трафикът е толкова натоварен, че и на трите градски артерии стават задръствания.  

Според Иван Бакалски, шеф на проекта за рехабилитацията на Жп възел Пловдив към Национална компания „Железопътна инфраструктура”,  Бетонният мост отпада като съоръжение, след като се изгради транспортен подлез под гарата.  Железничарите обясняват, че габаритът на моста, построен в началото на миналия век и  разширен през 1984 г., не отговаря на съвременните изисквания.  Нисък е за преминаване на вагони с висок товар и за електровлакове, които са принудени да свалят пантографите.

Община Пловдив не бърза с лека ръка да приема идеите на НКЖИ.  До този момент  градската управа не е дала съгласие за изграждане на жп естакада на бул. „Копривщица” на мястото на съществуващата жп линия. Лично за мен е по-добре  изобщо да няма железница, която в момента отделя район „Западен” от града, коментира за „Марица” кметът Иван Тотев.

Отрицателно е и становището на община Пловдив за премахване на Бетонния мост. „Трябва да се направи всичко възможно мостът да бъде запазен. Ние сме съобщили позицията си на министъра на транспорта. Държим на рехабилитация. Обсъждахме варианта дали пречи на скоростната линия. Оказа се, че мостът има достатъчен габарит и не пречи. Ако няма належаща нужда от събаряне, нашето твърдо мнение е да си остане като още една пътна връзка. Най-добре е и мостът да си остане, и пробивът под Централна гара да се построи”, обясни  Иван Тотев.  Експерти, с които кметът е водил разговори, са го уверили, че не е необходимо да се премахва Бетонният мост.

Бившият общински съветник Атанас Папаризов, работил в Жп управление Пловдив и като представител на НКЖИ във Варшава, твърди, че мостът не само  трябва да се запази, но и да се реконструира. И то като се направи проектираната навремето, но неизпълнена част - за завой на бул. „Христо Ботев” в посока Централна гара.  Изграждането на автомобилен подлез под гарата вместо Бетонния мост  ще бъде неудачно и скъпо съоръжение, счита Папаризов. Пробивът трябва да слезе на 10 метра под земята, а вече на 6-ия метър излизат подпочвени води. Най-правилен вариант е надлез, твърди Папаризов.  

Бетонният мост е останал единствен, чийто външен вид е плачевен. Главният инженер на община Пловдив Йордан  Калев каза, че конструкцията му е здрава. Но определено има нужда от ремонт. По стените се виждат следи от течове, бетонът на стълбищата, а и отстрани на самия мост  е започнал да се руши, металните части са ръждясали. От страна на автогара Юг, на бул. „Христо Ботев”, гледката е покъртителна. Преградните пана между тротоара и булеварда са се килнали настрани, едно от тях е паднало, плочките са потрошени.

Мостът е собственост на общината. Чакаме окончателното становище на НКЖИ и ако няма да го събарят, ще го включим в програмата за ремонт, каза Иван Тотев.

Построен през 1929-а: Стогодишен, но държелив

Бетонният мост е почти на сто години. Строен е в началото на миналия век - тесен, само над жп релсите, и с павирана настилка.  Архивните документи сочат, че на 16 ноември 1929 година е проведен търг над жп линията - по тъй нареченото "Калпакчиево шосе”. Целта е да свърже квартал „Кючук Париж” с центъра на града. По-късно става известен  сред пловдивчани като Бетонния мост.  Съоръжението е било изградено само за една година. Материалът е доставян от тухларната на Павел Калпакчиев.  

През 1981 г. започва да се работи усилено по разширението на моста, а на 5 юни 1981 г. е и тържественото откриване на новото съоръжение - вече разширения Бетонен мост. "Съществуващото съоръжение е удвоено и удължено, за да има развръзка  към бул. "Христо Ботев", разказа зам.-кметът на район "Централен" инж. Тошо Пашов.

Дискусия: Трябва ли да има жп естакада на бул. "Копривщица"?

Инж. Николай КОСТУРКОВ,
управител на фирма „План инвест - Пловдив”:

Жп линията Пловдив - Филипово изцяло трябва да се премахне. Говоря от името на жителите и бизнеса в  „Западен”. Тази железница е безспорен проблем за района. Комуникацията с останалата част на Пловдив е затруднена, рейсовете и колите чакат на прелеза и замърсяват въздуха. Това е язва, недопустима в 21. век.

Олег ПЕТКОВ,
бивш изпълнителен директор на БДЖ АД:

Ако се прави модернизация на Жп възел Пловдив, трябва да се премахне изцяло жп линията Пловдив - Филипово и да се удвои участъкът  Пловдив - Тракия - Крумово - Асеновград. Да се мисли за отсечката Тракия - Филипово, предвидена в Общия устройствен план.  Вместо пробив под Централна гара е необходимо да се реконструира Бетонният мост.

Жельо  ЖЕЛЕВ,
строителен инженер:

Тази железница създава дискомфорт на пловдивчани, задръства движението и замърсява въздуха. Гара Филипово е мъртва зона. Старите заводи са затворени, нови  тук не се строят. От влака, който идва от Карлово, на Филипово слизат трима души. Естакадата ще струва много пари, които няма как да се върнат.

Арх. Хубена САЛДЖИЕВА:

Проектът на НКЖИ не е съобразен с плановете на Пловдив. Няма икономическа обосновка. Непонятно защо се пренебрегва темата за тролейбусен транспорт. Има безжични тролеи, които биха могли да обслужват индустриалните зони. По-логично е да се насочат инвестициите към пробива под Централна гара и за жп трасе в източната част на града.

Таньо ТАНЧЕВ,
инженер

Ликвидирането на жп линията ми прилича на тезата: има линия - има проблем, няма ли я - няма проблем. Против естакадата действа автомобилното лоби, което има интерес  да си прибере по-голямата част от превозите.  

Арх. Константин ПАЛАЗОВ:

Всеки проект трябва да служи на хората. Затова трябва да се преработи, като се премахне язвата - жп линията на бул. „Копривщица”. Ако се изгради естакада, шумът ще се увеличи многократно. Строителството ще продължи минимум 5 години. Това е ампутиране на града, който и сега е ампутиран заради уличните ремонти. Проектът е морално остарял. В другите държави вече вкарват железницата под земята.

 Бетонният мост  - да го бъде или не?  (РАЗБОР)
<>
>

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
7359
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. &bdquo;Марица&ldquo;, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...