петък, 20 Септември 2019 22:35 ч.

Велоалеите ни хубави, транспортът - зелен

28.02.2016   |   21:04
Прочетена: 2366   |
Коментари: 17
Велоалеите ни хубави, транспортът - зелен
Снимка: Карикатура на Красимир Димовски

                                                                     Руси ЧЕРНЕВ


 

 

Преживяхме и тази зима. Хванахме се за зелено, а Баба Марта вече чука на вратата. Да зарязваме колата и да помпим гумите на колелото. Пролет е. По градските улици е ад. А край тях, толкова хубави, са се ширнали новите велоалеи. Червени, удобни и напълно законни, с Акт 16. Направени с грижа за нас, гражданите.  Жалко, че все още са толкова пусти. Дори кметът не е намерил време да си купи колело, както обеща, и да хукне към Гребната. А е време. Защото човек колкото и добре да живее, винаги стига до биреното шкембенце и холестерола. И решението е толкова просто - движение (денем и нощем), малко диета и никакви нерви. И всичко това може да стане реалност с едно завъртане на педалите.  Ако продадеш колата или я оставиш задълго в гаража (все пак велоалеите са екстра само за Пловдив и не вършат работа за извънградските пътувания), решаваш с един замах цял куп проблеми


1. Намаляват значително разходите в семейния бюджет.  Спестените пари от бензин и синя зона могат да се инвестират за активна почивка на открито и здравословна храна (с което буташ до нулата холестерола).

2. Спортуваш, докато се предвижваш към работното място и обратно (и вече въобще не се сещаш за излишните килограми).

3. Не си късаш нервите в адския напоследък трафик по пловдивските булеварди. Тук ефектът е многопластов - предвижваш се по-бързо от точка А до точка Б, не те псува сульо и пульо по пътя  и най-вече - даваш своя решителен принос за намаляване на вредното въздействие върху околната среда от човешките дейности.

 

Всъщност в това, последното, е ключът за разбирането на смисъла от новите велоалеи и колелото. Защото опазването на природата е една от стратегическите цели на Транспортния проект на Пловдив за 44 млн. лв., реализиран с подкрепата на ЕС.

 

В името на чистия въздух и другите ползи от велоалеите да разсъждаваме още малко върху ефекта от инвестираните средства. С тях трябваше да постигнем „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в  Пловдив”. Проект с най-обща цел - насърчаване на използването на устойчиви начини за транспорт (обществен и придвижване с велосипед). Дотук добре.

 

Какво всъщност трябваше да постигнем с въпросния проект?

С въвеждането на нова система за наблюдение и контрол на движението и поставянето на „умни светофари“ целяхме най-вече да оптимизираме трафика по основните булеварди, да намалим задръстванията, да съкратим разходите и да направим предвижването на превозните средства по-бързо. Какво постигнахме дотук? Засега нищо, освен повече сигурност за неуверените шофьори на левия завой (за което група дами вече изразиха своята голяма благодарност към кмета Иван Тотев).  Според наблюдаващия орган (МРРБ) всичко с проекта обаче е тип-топ. Ако имате някакви съмнения, значи сте в дълбока заблуда. За да разсеем и последното възможно недоразумение, попитахме министерството за всичко, което ни вълнува. И от там отговорно и по държавнически ни разясниха:

 

Въпрос 1: Въведена ли е в експлоатация  системата за контрол и управление на трафика към датата на приключване на проекта (31 декември 2015 г.), след като вече е разплатена на изпълнителите?

Отговор: Системата за управление и контрол на трафика е въведена в експлоатация. На всички кръстовища са доставени и монтирани нови светофарни контролери и т.н. технически средства. С цел осигуряване на безопасност беше въведена нова организация на движение в съответствие с извършеното проучване на трафик-сигнализацията и с приетите проектни решения. Основен момент е въвеждането на защитени леви завои на ключови кръстовища с голям брой регистрирани ПТП-та.

 

Системата за електронно таксуване също е доставена и монтирана и ще се въведе в експлоатация от 1 април, след като се договорят цените.

 

Въпрос 2: Издаден ли е Акт 16  за построените велоалеи и извършена ли е проверка на място за качеството на извършената работа.

Отговор: Изпратено е Искане до ДНСК на 20.01.2016 г. за назначаване на Държавна приемателна комисия за приемане на строеж и издаване на Разрешение за ползване. ДПК ще бъде съставена при подходящи метеорологични условия.

 

Бележка от автора: Времето се стопли и Акт 16 вече е факт. Комисията се събра, преброди града с автомобил и отсече: всичко е наред (каквото и друго да се върти в главите на неверниците)! 

 

Въпрос 3:  Как 5,2 км велоалея на Гребния канал, предназначена единствено за спорт и отдих, се вписва в стратегическата цел на проекта „Модернизиране и развитие на устойчив ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ в Пловдив“?

Отговор:  С реализацията на Компонент „Велоалеи” се изгради  мрежа от велосипедни алеи с обща дължина 48 км. Тя се състои от съществуващи алеи, които бяха приведени в съответствие с установените норми, и от новоизградени такива. Веломрежата е изградена, така че да стимулира използването на велосипед за ежедневни пътувания, в смисъл, че интегрира в общ организъм структурите на системите - обитаване, труд и отдих. Около Гребния канал съществуваше велоалея, която беше в недобро техническо състояние, със ситуационно решение, създаващо предпоставки за конфликт между участниците в движението. С нейното привеждане в съответствие с установените норми се решиха съществуващите проблеми и се създаде естествен център за спорт и отдих. По този начин се изгради една съвременна транспортна инфраструктура, целенасочено и успешно привличаща гражданите към използването на велосипеда като екологосъобразна алтернатива на придвижването с автомобил, като допълнително се постигат целите за осигуряване на  възможност за развлечение, отдих и физическа активност на населението.

 

Разбрахте ли нещо от това съобщение? И ние не разбрахме много, но щом от министерството казват, значи е вярно! 

И в тази връзка е абсолютно нелогично гражданите да продължават да се питат разни неща като:

 

1. Защо, след като похарчихме толкова пари за оптимизация, трафикът в града не се оправя?

2. Защото при такава модернизация на транспорта по булевардите продължават да се движат пръхтящи динозаври, които пушат като пернишки печки?

3. Защо при толкова щателни проверки велоалеята на Гребната се набръчка като хималайска баба само шест месеца след ремонта?     

На последния кметът Иван Тотев вече даде ясен отговор: земята се движи и при това положение няма път, който да не се напука.

Всичко останало е в сферата на субективните лични впечатления и собственото ни усещането за неудовлетвореност от живота. Но за това не е виновна нито общината, нито държавата, нито пък Европа. Тя, последната, продължава да ни ощастливява с още и още пари за важните проекти. А за да сме щастливи, на нас ни остава само да ползваме новите придобивки и да яхваме колелото. Без нерви в адския трафика, без големи харчове за транспорт, с чиста природа, обгрижени и без мрачни мисли в главата. Както е казано - здрав дух в здраво тяло!/Марица.бг


Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...