вторник, 20 Ноември 2018 18:32 ч.

Градът на падналите мостове

24.11.2013   |   09:08
Прочетена: 6008   |
Коментари: 1
Градът на падналите мостове
Снимка: Векове наред старият мост над Марица оставал непроменен

Най-ранното известие над Марица е едва от 1432 г. Негов автор е френският рицар Бертрандон де ла Брокиер. Не се знае кога е строен мостът и как е изглеждал. Едно е ясно - може би на същото място е съществувал още преди турското нашествие в Тракия. За това свидетелства изображението на мост върху френска карта от ХIV в.
Според европейските пътешественици от ХVI и ХVII в., съоръжението било забележително. През 1533 г. Корнелий Дуплиций Шепер бил поразен от размерите му, Йохан Христоф фон Киндсперг (1672) - от красотата му. През 1547 г. Жак Гасо уточнява, че мостът имал 30 свода, Якоб Бетцек (1564) допълва, че наоколо имало много воденици.
Най-подробно е описанието на Антон Вранчич от 1553 г. Австрийският дипломат педантично уточнява размерите: дължина - 325 крачки, широчина - 8 крачки, височина - копие и половина на леко въоръжен войник.
Вранчич бил удивен от мерките за укрепване на моста - имало каменни зидове в двата края, а всяка една от колоните била защитена с камъни и чакъл.


Три века по-късно мостът бил една развалина, а според дипломата Адолфо Бланки пътниците рискували да пропаднат в реката. За да спрат настъплението на руските войски към Пловдив, в началото на 1878 г. турците изгорили моста. Руснаците го възстановили и оставили на бъдещите градски управници в добро състояние. През следващите години обаче за поддръжката му все не оставали пари. Вестниците постоянно публикували оплаквания и протести на гражданите. Дошла 1971 година. Придошлата Марица неусетно подкопала две от колоните и неизбежното се случило - мостът се пречупил на две. През 80-те години на миналия век на същото място се появи пешеходният мост. Новото хилядолетие го украси с една странна влакова композиция, която според доста пловдивчани пътува към страната на безвкусицата.


Всъщност Пловдив с право може да се нарече град на падналите мостове. Първи в списъка е мостът при панаира. Строителството започва през 1949 г. и след това е изоставено за по-добри дни. За гражданите е направен дървен мост, който води право към входа изложението. Придошлата Марица през лятото на 1957 г. направо се подиграла с дървеното съоръжение - първо го пречупила на две, после отнесла лявата половина. Няколко минути по-късно течението подкарало на юг и дясната половина. Строителството на панаирния мост било подновено едва през 1959 г. Третото произшествие в Пловдив става през 80-те години на миналия век. Тогава пропада новостроящия се мост по бул. “Априлов” до ВИХВП. Останките от рухналото съоръжение били разчиствани с взрив.


Вторият по значимост мост на Пловдив е рожба на разрушението. По-точно катастрофалното земетресение през април 1928 г. Тогава с помощите от цял свят, на стотици дарители от България и с пари на държавата бил формиран специален фонд за подпомагане на пострадалите. Именно от този фонд били отделени парите за нов мост в Пловдив. Общата му дължина трябвало да бъде 165 метра, а ширината - 11.50 м. Дирекцията на фонда обявила национален конкурс, спечелен от архитект Камен Велков, завършил в Германия. За изпълнител на обекта избрали Българското акционерно дружество “Циклоп”. Строителството започнало през 1930 г. Работите по градежа вървели изключително трудно. Едва било вдигнато скелето, Марица придошла и без малко да отнесе всичко. Тъкмо майсторите възстановили щетите, реката отново придошла.


И така пет пъти за една година. Дружеството дало над милион само за изпомпване на водата от обекта. Въпреки тези трудности през август 1931 г. новата пътна връзка на Пловдив била завършена окончателно.
Така се появил новият мост в Пловдив. По-късно стана известен като моста при Герджика заради митичното заведение върху северния бряг на Марица.

Железопътният мост  при стадион “Пловдив”,  изграден към 1901 - 1903 г.
Железопътният мост при стадион “Пловдив”, изграден към 1901 - 1903 г.
Така изглеждал  вековният мост през  пролетта на 1971 г.
Така изглеждал вековният мост през пролетта на 1971 г.
<>
>

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
7359
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. &bdquo;Марица&ldquo;, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...