събота, 21 Септември 2019 12:49 ч.

Димитър Консулов: Първите 20 лева спечелих на 15 г. със свирене на акордеон

Собственикът на майонеза “Краси” и минерална вода “Хисар” осигурява безплатна храна, транспорт и противогрипна ваксина на 330 работници
29.07.2013   |   10:08
Прочетена: 3930   |
Коментари: 0
Димитър Консулов: Първите 20 лева спечелих на 15 г. със свирене на акордеон
Снимка: Димитър Консулов

За основателят и собственик на майонеза “Краси” Димитър Консулов успехът е като онази птичка, която може да ти кацне веднъж на рамото, но само ако си се подготвил за това. Понякога за жалост, въпреки подготовката, птичката може и да не кацне. Доволен съм, че подготовката ми беше добра и моята птичка кацна на рамото ми. Подготвям се за това кацане от 15-годишна възраст - от тогава работя и получавам възнаграждение за работата си. Първите си двадесет лева спечелих точно на 15-годишна възраст, след ден и половина свирене с акордеон на едно тържество. Оттогава и до ден днешен не съм спрял да работя и моята формула на успеха всъщност е много проста - иска се работа, много работа, и малко късмет, разбира се, казва бизнесменът.

ПЪРВИ СТЪПКИ И ТРУДНОСТИ

Димитър Консулов е инженер по хранително-вкусови технологии, със специалност “Технология на безалкохолните напитки”. След студентската скамейка преди 23 години създава в Пловдив първата таксиметрова фирма по американски образец. Наема на работа 300 души в района на Пловдив и Пазарджик, а волана върти и той. Някои от автомобилите имаха големи табели, като американските таксита. Атрактивният им вид привличаше клиентите и добрата комбинация от изгодна тарифа и комфорт за пътника определено бяха печеливши. Компанията вървеше добре, в онези времена осигурявах на хората си резервни части за автомобилите, въпреки че много трудно се намираха такива. Шофьорите бяха доволни и имаше дни, когато не успявах да попълвам и подписвам документите на новите желаещи. След това реших да пробвам и в други сфери, открих магазини за хранителни и промишлени стоки, склад на едро за храни и оттук закономерно се замислих за производство, което стана факт през 1994 година с реализацията на Фабрика за майонеза “Краси”. Ние в България сме преживели какви ли не трудности, от дълги години живеем в перманентна криза и направо сме си свикнали с нея. Затова и не се оплаквам, спомням си  много тежки моменти,  когато си купувах долари по 3000 и нещо лева, за да мога с тях да купя яйчен прах за производство на майонезата. Спомням си един от дните от онова време, в който се наложи три пъти да сменя цената на майонезата - сутринта, по обяд и привечер, когато курса вече беше повече от 3000 лева. Тази несигурност беше потресаваща както за производителите, така и за потребителите.

 РАСТЕЖ ПРЕЗ ГОДИНИТЕ

Едва ли ще ви изненадам като кажа, че пазарният успех се дължи на ежедневен труд, усилия и борба. Майонеза “Краси” е продукт, за чието качество няма друга дума освен “най-добрата”. Това мога да кажа съвсем уверено, защото през тези години качеството е било нещото, около което никога не е имало компромиси.  Не променяме технологията и рецептата, не заменяме съставки с по-евтини еквиваленти и заместители, което  определено оцениха и потребителите. В бизнеса с бутилирана минерална и трапезна вода също основният модел е коректност към потребителя. Предприятията са обезпечени с модерна високопроизводителна техника и отлично квалифициран персонал. Контролът върху хигиената и чистотата са винаги на много високо ниво, технологичните и законови изисквания се спазват точно на 100 процента, компромиси със суровини и материали с по-ниски цени не се правят. Освен наложената минерална вода с марка “Хисар”, предлагаме и трапезна вода и безалкохолни напитки. Въпреки свитото потребление в последните години, мога да отбележа, че за настоящата година имаме ръст от 8 % в продажбите.

 КОНКУРЕНЦИЯТА

Не се оплаквам от конкуренцията, тя има здравословен характер, когато е принципно поставена. Но когато става въпрос за пазарни игри, не я възприемам. В момента прави впечатление повсеместното търсене на “ниска цена”. Това за някои е печелившият пазарен коз. И хайде, давай, всички са се юрнали да намаляват цените. “Да, ама не” - казва Петко Бочаров, тези ниски цени в хранителния бранш понякога, да не кажа винаги, са твърде голяма опасност. Защото те са в резултат на компромис с качеството на продукта и качеството на суровините, от които той се произвежда. Страшно е, ако те са в резултат на икономии, свързани с хигиената и чистотата. Хората поставят този продукт ежедневно на масата си, след което го изпращат в стомаха си. Не може да им сервираш каквото и да е. Ще дам и конкретен пример - в момента в търговската мрежа се предлага бутилирана вода от 1,5 литра на цена 0.36 лева. Странно е как се получава тази калкулация?
Известно е, че от тази цена повече от една трета се пада само на опаковката, която е петролен продукт. Логистиката на водата е много скъпа, отстъпките за магазините също, след тази сметка не останаха средства за самата вода. Ами какво остава за ДДС, за труда на хората, за поддържане на добра хигиена и т.н.? Къде е логиката да се продава продукт на такава невъзможно ниска цена? Потребителят не трябва да се подлъгва, а трябва ежедневно да прави информиран избор кое си струва да купи и какво качество получава срещу парите си. Защото храната, с която пълним стомаха си, не е като евтините китайски блузки - не можеш да я смениш, когато се скъса като тях при първото обличане.

 БОРБА С КРИЗАТА

Както казах и по-горе, ние си живеем в непрекъсната криза и вече сме свикнали с нея, но все пак пазарът иска и действия. Освен закупуването на второто бутилиращо предприятие в “Хисар” към момента екипът ми подготвя и старта на нов продукт. Качеството му ще е гарантирано от “Краси”, разбирайте високо, цената няма да е “кризисна”, но ще се постараем да е приемлива. Надявам се скоро да успеем да финализираме проекта. По принцип за реализацията и за майонезата, и за водата разчитам преди всичко на нашия пазар. Има една стара приказка за “дивото” и “питомното”, много я ценя. Ние сме си тук - и производители, и консуматори. Защо да не произвеждаме ние за нас? Защо да изнасяме нашата стока навън, а да внасяме чуждата за нас? При това на ниски цени? Ниски са и в двете посоки. Когато изнасяме, ако не продадем евтино, няма да стане сделка. За вносните евтини храни вие си направете сметката защо са евтини. Иначе реализираме малки количества за износ, най-вече за български магазини на места, където има повече емигранти - майонеза за Кипър, САЩ, съвсем скоро имаше и за Германия и Великобритания. Минерална вода “Хисар” харесват нашите сънародници освен в Гърция и Кипър, също в Испания, Германия и САЩ.

 ЩЕ НАДСКОЧИМ  НАНЕ И ВУТЕ

Битката с бюрокрацията е тежък и болен въпрос. Като че ли първата работа на българина в живота е да си намери друг българин, на когото да пречи. Много стари приказки цитирах тук, но сега дойде ред и на онази за Нане и Вуте. Ние, българите, ако не пречим на някого, не можем да заспим спокойно. Особено когато се окажем в положение, когато по някаква причина имаме повечко власт и влияние от околните. В последно време и доста филми се направиха с такова съдържание. Може би след няколко поколения, вземайки пример от съседни и други държави, ще успеем да надскочим Нане и Вуте. Много се надявам на това, без значение, че нас, сегашните българи, по това време няма да ни има отдавна.

РАБОТНИЦИТЕ

Към момента в трите предприятия се трудят общо 330 човека. За всички тях осигурявам ежедневно безплатно хранене, приготвено в кухните на фабриките. Транспорта на хората до работните им места и обратно е за моя сметка, като втората и нощните смени ползват безплатни таксиметрови услуги. Осигурявам безплатна противогрипна ваксина за всички. Приятели се шегуват с мен, че “социализЪма” и “комунизЪма” в моите фабрики не са си отишли. Фактът, че текучество във фирмата няма, е показателен сам по себе си.

СТРАСТИ

Малцина пловдивчани знаят, че Димитър Консулов е почитател и ценител на автентичния български фолклор. В стремежа си да възроди позабравените ритми, през 2008 г. той инициира национално турне “Виртуозите на България”, което стартира от Пловдив. Във втора палата на панаира той събра на една сцена прочутите оркестри “Канарите”, “Тракия” и “Орфей”, както и виртуозът на кларнет Иво Папазов-Ибряма. Година преди това Консулов разплака от радост българската общност в българската Екзархия в Истанбул. Под негово спонсорство седмица след Великден за тях изнесоха концерт музикантите от вокално-инструменталния състав “Здравец”. Благодарение на Димитър Консулов е реставрирана голяма част от манастира “Св. Георги” в Белащица. Бизнесменът обича да пътува и споделя, че се радва на дребните неща и определено не се блазни от лъскави коли и ролекси.


Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...