понеделник, 23 Септември 2019 10:56 ч.

Защо 53% от бюджета на Пловдив отиват за заплати

Щатът нарасна до 10 200 души. Останалите 350 000 плащаме, за да ни служи администрацията
15.01.2018   |   08:05
Прочетена: 1669   |
Коментари: 0
Защо 53% от бюджета на Пловдив отиват за заплати

   Александър Константинов


 

Администрацията в община Пловдив продължава да се множи, което предполага, че услугите, които ни предоставят чиновниците, ще стават все по-качествени. Като включим в бройката и учителите, общината храни 10 200 души. Така само за заплати и осигуровки тази година се планират 144 млн .лв., или 53% от целия бюджет 2018. Второстепенните и третостепенните бюджетни структури са стотици, а за да ги отоплят, нахранят и осветят, се планират още 79 млн. лв.

Всяка следваща година средствата за издръжка и функциониране на структурите нарастват, като за 2018 г. са вече почти 90% от всички разходи. За инвестиции в инфраструктурата остават едва 10%, като те намаляват всяка година. За сравнение в другите големи общини разходите за основен ремонт и инвестиции са над 30% от бюджета. Не е далече времето, когато ще достигнем до абсурда целият бюджет да храни тези 10 000 души, а останалите 350 000 да плащат за това.

За да се проведе правилното лечение, е важно

да се постави точната диагноза.

В нашия случай проблемът е в усложнената и тежка бюрократична структура на администрацията и на бюджетните подразделения. За чиновниците в администрацията през 2018 г. са предвидени 18 млн. лв., толкова, колкото са всички инвестиции, разчертани от местната власт за годината.

Може ли някой да обясни защо имаме 7 заместник-кметове със секретарки и шофьори, докато Варна, която има подобна управленска структура на пловдивската и почти толкова население, плаща на две вицета. Защо районите кметове имат по двама-трима заместници вместо по един.

В Пловдив културата се управлява от няколко паралелни бюджетни звена - имаме Фондация, имаме отдел „Култура”, имаме ОП ”Старинен Пловдив” и накрая имаме и Дом на културата със своята администрация.

Горката култура, как ли се чувства с толкова началници

и всеки с различни идеи? Подобна е ситуацията и в другите дирекции. Имаме дирекция „Образование”, подчинена на един зам.-кмет, и в същото време дирекция ”Младежки дейности”, ръководена от друг зам.-кмет?! Децата ежегодно намаляват, но чиновниците, които да ги управляват, се множат.

Законите са разделили дейностите в общините. Има държавни дейности, за които централната власт осигурява финансирането, и има местни дейности, за които общината отпуска парите. В Пловдив има и

нов феномен - дофинансиране на държавни дейности.

За 2018 г. са планирани общо 9 млн. лв. за този парадокс. Ние заявяваме на държавата - вие не давате достатъчно пари за държавните дейности и ние ще прибавим още 9 млн. лв. Ако се проследи през годините, тази сума непрекъснато се увеличава. Само че тези пари са за сметка на инвестициите - например това са парите за 3 нови детски градини.

В общинските предприятия на Пловдив работят почти 3000 души. През тези общински фирми се харчат 50 млн. лв., събрани от данъци и такси. Най-голямата тайна в общината е бюджетът на тези фирми. По принцип бюджетите на общинските предприятия трябва да бъдат неразделна част от общинския бюджет, но по този въпрос администрацията сякаш е подчинена на някаква омерта.

Защо не могат данъкоплатците да видят доколко ефективни са общинските фирми. Защото ще разберем, че ОП ”Паркиране и репатриране” събира 4 млн. лв. от гражданите и харчи 3 млн. лв. за себе си. Ще разберем, че ОП ”Многофункционална зала” е на загуба и няма никакъв шанс поне да се самоиздържа. Ще си зададем въпроса

каква е ползата от ОП ”Общинска охрана”,

след като нито може да арестува, нито може да налага глоби, а нейните служители просто се разхождат по улиците. Такива въпроси може да си зададем за повечето общински предприятия, които по принцип трябва да си осигуряват достатъчно приходи, за да функционират.   

За да осигурим възможността да пътуват пенсионерите, учениците и студентите, общината плаща по 11-12 млн. лв. годишно на превозвачите. За 2018 г. са предвидени 6 млн. лв. субсидии от общинския бюджет и почти 6 млн. лв. от Министерството на финансите. Средно месечно от тези преференции се ползват между 30 и 40 хил. души. През лятото учениците и студентите са във ваканция, а пенсионерите по селата. Сметката показва, че на всеки от тези социални групи общината плаща по 30 лв. на месец за транспорт.

Само че има социално слаби ученици, има и такива, които са достатъчно богати да си платят транспорта. Има пенсионери с минимална пенсия, а има пенсионери с реституирани имоти. Има студенти, които учат в София, но се ползват от преференциалните карти. Логичен е въпросът - защо с издаването на картите се занимава частна фирма, а не дирекцията за социално подпомагане на общината.

Не е трудно да се въведат ограничаващи критерии за преференциалните транспортни карти и да се подпомагат само хората, които действително имат право на това. Ако се намалят субсидиите, икономисаните пари могат да отидат за подобряване на инфраструктурата за инвалидите. Безспорно такава реформа е трудна и болезнена за много хора. Кметът, който може да я наложи, трябва да е визионер и да гледа в бъдещето.

Ще се накърнят партийни и роднински зависимости, но само това е методът общината да излезе от спиралата, в която е в момента. Другият път е на самоизяждането. /Марица.бг


Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...