събота, 21 Септември 2019 12:53 ч.

Идва времето на ТКЗС-тата в строителството

Не трябва да работим по формулата “строим евтино, поддържаме скъпо”
19.08.2013   |   13:33
Прочетена: 4762   |
Коментари: 0
Идва времето на ТКЗС-тата в строителството
Снимка: Пламен ИВАНОВ, председател на областната камара на строителите в България

Пламен ИВАНОВ,  председател на областното представителство на Камарата на строителите - Пловдив




- Г-н Иванов, колко строителни фирми изчезнаха в годините на криза?
- Членовете на Камарата на строителите в Пловдив от години са между 140 и 160. Отпадането или отписването на фирми от Камарата и заемането на техните места от други компании е един постоянен процес. Искам само да уточня за широката публика, че вписването е различно от членството в Камарата. Вписани в момента са 349 фирми и този акт е задължителен и изискуем по закон. А постоянното текучество и миграционния процес се получават по няколко причини: има колеги, които са закрили дейността си, има такива, които са починали, има и такива предприемачи, които по ред причини регистрират фирма, завършват обекта и инвестиционната си дейност и я закриват. После всичко се повтаря отново. Има и една друга група, които са се компрометирали и са се оттеглили доброволно.


- Значи има и “доблестни” собственици на компрометирани фирми?
- Да, те предпочитат сами да напуснат с оглед да запазят собственото си достойнство. Най-лесният начин за това е, просто да спрат да плащат членския си внос. Който е символичен, но принадлежността към камарата е нещо съвсем различно. По принцип членството в Камарата на строителите на Пловдив е свързано с няколко показателя, които между другото са строго индивидуални за града. Първото е добра търговска репутация, второто - адекватен мениджмънт и третото - трайно присъствие в бранша.


- Накъде върви браншът сега?
- Всичко е изключително субективно. В личната си практика аз винаги съм вървял срещу тълпата. Когато имаше бум, аз свивах дейността си. Когато всички взимаха кредити, аз - не. Когато другите излязоха от кондиция, аз влезнах, защото считам, че ако нещо се предозира, става проблем.
Колегите се справят различно. Наистина в момента някои изживяват тежки моменти. Смятам обаче, че рано или късно ще се стигне до сливане на активи, до обединяване и до създаване на строителни групировки. Това ще бъде нещо като оздравителна програма. По този начин фирмите могат да станат по-ефективни. Може би наближава времето, когато ще има ясна сегментация на големи консорциуми плюс други фирми, които да са тясно специализирани. Пловдив би понесъл от три до пет такива големи строителни групировки, ако щете ги наречете строителни ТКЗС-та, още между 15 и 30 средни фирми, които ще могат да поемат средните поръчки и поне още 150 други, които да имат занаятчийски функции, тоест да са специализирани в малки ремонти. Не върви да наемете за ремонт на малко производствено хале голяма фирма, нали? Искате да изградите голям завод, но това не може да стане с малка фирма. Сега всички се изкушават да търсят големите и после се получава дисбаланс.
В момента в града се усеща някакво затишие в сегмента на жилищното строителство. Почти се изчерпаха качествените имоти. В същото време останаха непродадени доста некачествени имоти, но на тях никой не може да помогне.
Междуфирмената задлъжнялост и тази от страна на държавата към бизнеса също е проблем, но не бих го категоризирал като основен.


- Къде виждате потенциала, за да се раздвижи секторът?
- Изходът е работа. В момента са много малко фирмите, които могат да работят и не защото няма работа. Не, работата в днешните условия изисква много професионализъм и прозрачност. Ще ви дам пример - работата по европрограми и лотове показа едно - че когато дойде пиков момент, няма достатъчно хора, които да изпълнят дейностите. Фирмите взаимно се неутрализират, играят на шикалки, ако мога така да се изразя. Става дума за обществените поръчки. Едно време, в годините на бума в строителството, обществените поръчки се подценяваха, сега пък се надценяват. Едно време работехме на дъмпингови, самоубийствени цени. Благодарение на европейското финансиране имахме възможност да направим нещо както трябва, но казвахме: Ние ще го направим за много малко пари, може да е лошо изпълнено, но само да сме ние. Говоря за критерия “най-ниска цена”. В резултат се появи друга тенденция - да се завишават критериите, което доведе до това, че само определени големи фирми можеха да се впишат в тях. И това обаче не помогна, защото когато те печелиха поръчка и липсваше достатъчен контрол и вътрешен регламент в самия бранш, те подхождаха некоректно към своите подизпълнители. А всичко това можеше да е “оразмерено” и всеки да работи на нивото, на което може и би се справил добре, отчитайки спецификата на дейностите, за които е специализиран. Задължително трябва да има обществен контрол от гледна точка на резултатите и как точно са постигнати, защото всички ние сме консуматори на тези блага. Не е редно да работим по формулата “евтино строим, скъпо поддържаме”.


- Сега, предполагам, браншът няма от какво да се оплаче - тече масова строителна и ремонтна дейност на училища и детски градини в Пловдив...
- По стечение на обстоятелствата стартът на тези ремонти се забави във времето. Иначе строителите от 40 дни бяха готови. Истината е, че част от проблемите в бранша идват именно от липсата на координация.


- Работят ли много пловдивски строителни фирми зад граница?
- Има доста, които работят навън, но не точно като фирми, а като специалисти, като физически лица, които предлагат вид услуга. Мисля обаче, че при подходящи условия, разумно заплащане и балансиране на поръчките и не на последно място липса на политически протекционизъм, тези хора биха се върнали в България.


- Като собственици на фирми и строителни босове ли?
- Не, както казах нямаме нужда от предприемачи. Сега е времето на консолидация на бранша.


Справка в цифри
Регистрираните фирми в областното представителство на Камарата на строителите - Пловдив сега са 349. Само за сравнение: през 2008 година са били 550, през 2009 - 443. Следващата година вече бройката им се нормализира (352 през 2010 година - б.а.) и варира през годините със съвсем малко.


Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...