вторник, 20 Ноември 2018 18:33 ч.

Как Стария мост над Марица устоя на чирпанския трус

Откриваме пешеходен до Ландос под бомбите на американските самолети
21.02.2016   |   16:00
Прочетена: 2278   |
Коментари: 1
Как Стария мост над Марица устоя на чирпанския трус
Снимка: Снимките на моста на Герджика са от албума на Димитър Райчев - „Пловдив завинаги”

Мостовете на Пловдив, оцелели или разрушени, имат своята история. Тя започва на 23 април 1879 година, когато хората на майстор Васил Юрговеца възстановили напълно опожарения от турците мост на река Марица. На тази дата, както пише Димитър Райчев в своя „Пловдивски алманах”, е официалното откриване. На знаковото събитие присъства генерал-губернаторът на Източна Румелия Аркадий Столипин. В негова чест  нарекли моста "Столипинов". Ала това име така и не станало популярно сред пловдивчани и те продължили да му казват Стария мост. Той рухва от придошлата Марица, която подкопава една от колоните му, само че това става цял век по-късно - през 1971 г.


Само няколко месеца след като откриват възстановения Столипинов мост,  се получило ново съобщение:  „Известява се, че ще се прави нов мост над река Марица, като от другата страна ще опира в местността Ландос.  Ландос се намирала в махала „Столипиново”, тогава го  наричали „Циганско село”.

След 28 години - на 11 януари 1907 г., местната управа пуснала нова обява във вестниците: "Дава се  на търг направата на мост под Пловдив, до махала “Столипиново”, който ще бъде с 28 отвора, дървен и ще струва 86 000 лв.”.

Самото строителство обаче започва едва на 10 април 1923 г. и отново в пресата се появява съобщение, че е поставен основният камък. Така на практика стартира строежът на втория мост над реката, при местността Адата -  един отдалечен край, източно от града.

Само че одисеята му от идеята до реализацията продължава близо 65 години. И така до края на размирната 1944-та, когато английски и американски самолети, наречени "крепости",  бомбардират Пловдив, а  във вестниците четем: „Открит е за пешеходци новият мост на р. Марица при местността „Ландос”, „Столипиново”.

Но през 1922-ра, година преди строежа на моста при Адата, пловдивчани имали други дертове. В  „Пловдивски алманах” пише: "Започва настилането на моста по решение на Общинския съвет, като временно ще бъде изграден понтонен мост от понтонната дружина; поправките ще бъдат свършени за два месеца”.

Три години след това във вестник „Борба” съобщават, че парите свършили, но пък с „няколкомилионния кредит” местната управа окончателно павирала площад „Цар Симеон”, улиците  „Отец Паисий”, „Княз Александър I”,  „Търговска”. И е поправен Старият мост... 

Той се оказал доста здрав, поне в тези години - издържал дори прочутото Чирпанско земетресение, което бързо изстреляло страната и Пловдив на първите страници на европейските вестници.

12 дни трусове с епицентър Чирпан  разтърсват Южна България. Точно в нощта преди Великден жителите на Пловдив са изненадани от ново земетресение с магнитуд 7.0 по скалата на Рихтер. 3600 постройки са сринати, 3100 са полуразрушени, загиват 23 души, повече от 195 са ранени. Щетите възлизат на 620 000 милиона лева.

Но въпреки тези страховити факти, Старият мост на река Марица остава непокътнат. Главната улица „Княз Александър І” - също. През това страшно за Пловдив време из целия град се появяват бараки и колиби, а в града непрекъснато пристигат помощи от Европа.

Местните явно бързо се окопитили от стреса и на 23 ноември 1930 г. поставили основния камък на поредния мост - той трябва да поеме  движението от Централна гара към гарата в квартал Филипово (гара Филипово е открита още на 25 май 1915 г. ). Затова решили да го изградят по булевард  “Цар Освободител” (днес “Руски”).

Пловдивчани и сега минават по него и  го наричат Моста на Герджика. Завършват го в рекорден срок - за по-малко от година - на 31 май  1931 г. В началото на миналия век  мостът е дълъг 165 метра, с 5 свода по 30 метра. Пътните платна са широки по 6.50 метра, а от двете страни има тротоари, широки по 2.50. И е рекордно скъп за времето си - строителството струва цели 19 милиона лева.

През 1949 година награждават и отличниците, „виновни” за градежа. От вестникарските колонки се вижда, че първа премия била за инж. Илия Драганов, инж. Първан Герджиков и арх. Иван Найденов за строеж на мост с 3 отвора и триставна сводова конструкция, който ще свързва централната градска част с квартал ”Филипово”. През 1956-а по моста преминава и първият тролей. Той тръгва от главната улица и тържествено пресича река Марица на път за гара Филипово.

Малко по-рано - около ноември 1948 г. - пловдивчани са сюрпризирани от друга новина. Те разбират, че започва пробиване на скалите, за да прокарат  тунел,  той ще носи името „Георги Димитров”. А камъните и чакълът от строежа ще се използват за направата на нов мост над Марица - този път при панаирните палати.

Започват го през 1959 г., но както се казва при добро планиране - никога не е късно. Мостът продължава един от централните булеварди  „Г. Димитров” и е  дълъг 165 метра. Работниците преизпълняват плана, както си му е редът тогава. И го пускат в експлоатация 127 дни преди срока - на 25 август 1960 г.

70-те години на миналия век идват с едно печално събитие - рано сутринта на 30 март 1971 г. вследствие на прииждащите води Старият мост поддава. Една от колоните пропада и за огромно съжаление на пловдивчани той  е загубен завинаги.

Само след 3 месеца - на първи юли - подразделение от поделение 52 010 на ЖП войски започва да строи нов временен мост над реката с триметрово платно за автомобили и две платна от по един метър за пешеходци. Сроковете са кратки - мостът трябва да се завърши на 15 август.



=Място за отмора=

През 1972-ра е даден стартът за строежа на моста при булевард  „Йорданка Николова” (сега ”Васил Априлов”) - до ВИХВП.

Трети мост е започнат на булевард  „Димитър Благоев” (днес  „Източен”) при Адата, като плановете за него са още по-амбициозни. Островът трябва да стане място за отмора с пристан, увеселителни заведения и оборудване за воден спорт. 



=От Главната до новотела=

 На 9 януари 1982 г. идва времето на сегашния Пешеходен мост. Започнали да го строят източно от падналия Стар мост и го пускат  в експлоатация през 1986-а. Новата придобивка на града носи името „Съединение” и свързва улица  „Райко Даскалов” и северния бряг на реката при Новотел Пловдив.  /Марица.бг

Как Стария мост над Марица устоя на чирпанския трус
Как Стария мост над Марица устоя на чирпанския трус
<>
>

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
7359
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. &bdquo;Марица&ldquo;, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...