петък, 21 Юни 2019 03:24 ч.

Коментарът на "Марица": И светците станаха трудно разпознаваеми

24.07.2016   |   10:45
Прочетена: 1094   |
Коментари: 0
Коментарът на "Марица": И светците станаха трудно разпознаваеми

 

 

              Георги ПЕТРОВ

 


 

На Илинден живият български светец  Дядо Добре от с. Байлово навърши 102 години. Той дълги години пътуваше, кога пеш, кога с някакъв транспорт до столицата и на площада пред храм-паметника „Св. Александър Невски” просеше милостиня. Която събра в крупна сума и подари тази сума за поддръжката на храма.

Имам някаква гузност, когато споменавам името на този човек. Преди 15-20 години подминах пластмасовата му чашка, без да пусна нещо в нея. Преди него бях дал стотинки на просещи циганчета на площада между Народното събрание и катедралната църква и ме доядя, че ме вземат за щатен източник на милостиня.  Личният ми извод е, че и светците са трудно разпознаваеми. 

Пък и да си кажа честно,  толкова години  така и не ми стана ясно защо и циганчетата, и най-големият храм на Балканите трябва да разчитат на подаяние, когато има държава и държавниците й живеят богато. И така е било и когато държавата ни е била много бедна, и когато е била по-заможна. Пак личният ми извод е, че и преди, и сега държавниците ни най-напред заделят за себе си, за другите - каквото остане. 

Поне аз не съм разбрал парите, които Дядо Добре изпроси като милостиня и подари на църквата, за какво бяха използвани. Бившият председател на църковното настоятелство на този същия храм - епископ Дионисий, беше отстранен от тази си висша църковна длъжност, защото организира заря с гърмежи и фойерверки в нощта на Христовото Възкресение. Получи и  като наказание от църковния  съд заточение  в манастир. Но не отиде на това заточение. 

Направи си собствен манастир в малкото си апартаментче и там, без да се разкайва за  гърмежите, си се моли Богу на воля. Тук няма никакви измислици, национални телевизии го показаха. И тъй като църковен съд има, но църковна полиция няма, няма законов ред, по който непокорният епископ да бъде принудително отведен да изтърпи наложеното му наказание. Нека Бог и него възнагради с дълголетието на Дядо Добре! Възможно е младите духовници да виждат темела на вярата смирението по друг начин и от друг ъгъл. Не зная дали е редно старите да спират техните пориви. Иначе и във вероизповеданията младите трудно пробиват. 

Писах вероизповеданията, а не църквата, тъй като и при мюсюлманите  толерантността между духовниците не е на мода. Бившият главен мюфтия и настоящ председател  на  Висшия мюсюлмански съвет Недим Генджев предложи на скорошна конференция да бъдат изгонени от страната имамите небългарски граждани. Както и да се отстраняват имамите, завършили арабски духовни училища. Последните се гордееха, че са пили вода от истинския извор на религията си, но напоследък той е замърсен с много тероризъм и  жестокост. Не че Генджев е света вода ненапита, но този път май неугасващите му амбиции за реванш го карат да говори различно. 

Докато подрастващите последователи на изповядваната и проповядвана от него религия са доста по-прагматични. Две циганчета юноши бледи, на 13 и 15 години, в Пловдив циганите са мюсюлмани, откраднали успешно коза. И къде, къде да я продадат, закарали я пред Джумая джамия, това е най-големият и най-почитан мюсюлмански храм в нашия град и като магнит привлича последователите на Пророка от кварталите на града и всички краища на широкия свят. Продали козата  за  30 лева, но се набили в очи и веднага били заловени. 

Както полицията тези дни излови стотина-сто и петдесет мигранти  около столичната джамия Баня Баши. Те, мигрантите,  къде да отидат в чуждия непознат град? Джамията им изглежда нещо по-познато и полицаите ги ловят около нея като врабчета под корито със зрънца. Редовите полицаи не са виновни, че висшите им началници се кълнат у нас и пред света, че ние най-добре пазим  границата на ЕС, и през нея спряха да преминават мигранти. А тези пред джамията в София самият Аллах или неговият Пророк Мохамед са ги спуснали? 

Написаното по-горе може и да ви се вижда излишно, но това, което каза тези дни главният прокурор Сотир Цацаров, никак не е весело. Той каза съвсем отговорно, че Велинградско и Смолянско са рискови райони за радикален ислям. В тези райони и да живеят турци, те са малко, това са българомохамедански или помашки райони. Много момчета от онези села отиваха и отиват да учат в ислямски училища в Саудитска Арабия и съседните й държави. Като се върнат, проповядват нещо, което малко прилича на познатия у нас традиционен ислям. Казвали са го специалисти. 

Тези твърдения не ни  бяха съвсем непознати, но важното е, че сега ги казва официално главният прокурор. Нашите тълкувания защо ги казва и как ги казва са излишни. Защото и при най-голямото ни старание ще са повърхностни и нищо няма да произтече от тях. Важното е какво ще последва като действие на държавните институции след тези изявления на г-н Цацаров. Досегашната практика е да бъдат обвити в мълчание или мълчаливо изчакване. Избори се задават. 

Като стана дума за журналистически тълкувания, да отбележим извънмерното им изобилие тази седмица след преврата или опита за преврат в Република Турция. Изказаха се и продължават да се изказват всички дежурни тълкуватели на  всичко.

Дори журито на „България търси талант” като че ли автоматично се прехвърли в телевизионните студия, където се коментираше превратът срещу Ердоган и  неговият контрапреврат. Хайде, да не е цялото жури,  но г-н Любен Дилов-син беше  ангажиран и с талантите, и с метежа. И без да има специална подготовка, говореше така уверено за второто, че човек можеше да си помисли, че в предишния си живот е бил Кимон Георгиев. 

Не  се мъчим да делим мегдан с г-н  Дилов, но ще се присъединим към тези  от компетентните коментатори, които твърдят, че това, което става сега в Турция, е много по-страшно от това, което е ставало и е можело да стане, ако превратът беше успешен. Няма нищо по-страшно от стимулираната да се разярява и оставена безконтролно тълпа. До каква степен ще успее да постигне  Ердоган мечтите си да  съсредоточи в ръцете си цялата власт, е въпрос важен, но не и по-важен от въпроса с цената на колко кръв  ще стане това. 

А в Турция има многочислена, млада и високоподготвена модерна интелигенция. В Истанбул преди десетина години за първи път чух словосъчетанието "диктатура на простотията". Тогава млад учен с корени от Българско ми разказа предчувствията си  за бъдещето на страната, ако ислямистите  се укрепят във властта.

Той каза, че Ердоган е силно харизматичен, защото говори на тълпата, това  което тя иска да чува. Тази тълпа е съставена от хора, които не обичат или не могат да разсъждават. Те наивно вярват, че Бог ще им прати човек с огромни възможности, който ще реши със сила и замах всички техни проблеми. 

А този човек, обясни моят млад събеседник, разбира се, ще научи тълпата, че хората, които се съмняват, за да разнищват и анализират  проблемите, като път за намиране на решението им, се съмняват в дадените му от Бога свръхвъзможности на лидер. Следователно са безбожници и врагове на народа. Които, мисля си сега, трябва да бъдат изтребени. Направо на площада или чрез връщане на смъртното наказание. 

Този запомнен от мен турски интелигент беше виждал Дядо Добре с неговата пластмасова чашка за дарения пред софийския ни  катедрален храм и ми разказваше впечатленията си от него. Търсеше му аналози в  основната в неговата държава религия и в  другите световни религии. Какво ли става с него сега? Каква ли ще е съдбата му? Той толкова се гордееше с  милионите модерно мислещи негови сънародници. /Марица.бг


Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...