вторник, 20 Ноември 2018 18:35 ч.

Мостовете над Марица издържат танкове и трус от 9 по Рихтер

Два крана крепяха Руската книжарница на Главната, докато правехме подлеза при Централна поща, казва инж. Васил Липчев
29.11.2015   |   10:26
Прочетена: 1003   |
Коментари: 3
Мостовете над Марица издържат танкове и трус от 9 по Рихтер

Мостовете над река Марица в Пловдив издържат на силен трус от 9-а степен по Рихтер. Те са проектирани и строени така, че по тях спокойно могат да минават танкове. Това гарантира строителният инженер Васил Липчев. По времето на соца, а и до средата на 90-те години той е работил в "Мостстрой" АД - най-голямото българско предприятие за строителство и реконструкция на мостове и мостови съоръжения. Започнал като технически ръководител и стигнал до ръководни постове. След приватизацията на „Мостстрой” инженерът отива в борда на директорите на „Луксор". Сега е изпълнителен директор на строителната фирма „Луксор” АД.

"Мостстрой” беше много мощно предприятие. Всички проекти в България бяха съобразени с неговите технологични възможности. Основният капитал на фирмата бяха работниците, бригадирите, инженерите, механизаторите. За жалост го фалираха. Още с Тодор Живков открихме тунелите на магистрала „Тракия”. Строили сме отсечката между пътните възли „Войводиново” и „Оризово”, надлез” Опълченец” над жп линията за Бургас, надлез „Родопи”, "Коматевския възел",  казва 63-годишният пловдивчанин.

В Пловдив фирмата е правила мостове над Марица. „На пешеходния могат танкове да минат, оразмерен е за натоварване над 80 тона. Беше експериментален за технологията "конзолен монтаж". На подобно натоварване са издръжливи и всички по-нови мостове: на „Васил Априлов” до Хранително-вкусовия университет, на Адата, втория мост на Герджика. За тях и за надлез „Родопи” и Коматевския възел гарантирам, че ще устоят на земетръс от 9-степен по скалата на Рихтер. И  съоръжението на Гребната може да се огъва като змия, но няма да падне”, категоричен е инженер Липчев.

Той гарантира, че мостове са вечни, но фугите трябва да се поддържат непрекъснато. Ако не работят, конструкцията започва да се натоварва допълнително, което се отразява на експлоатационната годност. Изолацията и отводняването също трябва да са перфектни.  Той си спомня, че моста на Панаира бил подкопан и буквално щял да рухне, преди „Мостстрой” да го ремонтира. Някои от фундаментите нямали здрава основа и висели във водата. Единият от стълбовете към Водната палата бил в това състояние. Причината била неконтролираното изчерпване на пясък по течението на реката. Затова преди ремонта на около 80 метра надолу по течението бил изграден праг.

„При управлението на кмета на Пловдив Христо Мишев (1979-1986) правехме подлезите на аптека "Марица". В много кратък срок трябваше всичко да е готово, защото Живков щеше да открива паметника на Съединението. Кметът много често идваше във фургоните при нас, всеки проблем го решавахме на момента. Много бързо подготвихме кофража, ала нямаше да ни стигне времето да го махнем. Тогава направихме експеримент - запълнихме отдолу съоръжението с пясък, който щеше да изпълнява ролята на кофраж, изляхме отгоре плочата, като набра якост, влязоха челните товарачи, изгребаха пясъка и стана по най-бързия начин. Отделно проектантите бяха начертали едни завъртени стъпала, Мишев ги задраска и ги опростихме максимално.

Спомням си по онова време как два крана държаха Руската книжарница на Главната. Тогава правехме подлеза при Централна поща и сградата буквално беше подкопана. Няколко часа вися във въздуха, докато отдолу хванем фундамента. Пак бързахме, защото наближаваше 9 септември и на площада щеше да има манифестация. Тоалетната в градската градина също беше тръгнала да пада в изкопа и кметът Мишев нареди да я бутнем. Съвестта не ни даде да я съборим, успяхме да я задържим”, разказва с усмивка Липчев.

Той е убеден, че България има достатъчно опит в строителството. Нашите майстори в чужбина са се доказали като изключителни професионалисти. Само трябва да наложим дисциплина и стриктен контрол при изпълнението на обектите, както в Германия например, убеден е Липчев. Там две години е работил като технически ръководител на обект. "Гледал съм снимки на разрушения Кьолн след Втората световна война. Всички мостове сринати или пречупени, стърчи само Катедралата. Летището на Франкфурт - лунен пейзаж - кратер до кратер. Само за пет години Германия е напълно възстановена”, възхищава се той. Бил е в Израел и Дубай. 

Липчев живее в къща в район „Централен” със съпругата си Гергана. Синът им Георги е юрист, завършил в СУ и във Франция, бил е сътрудник към комисията по енергетика в 41-о и 42-о Народно събрание. Сега инженерът е пред пенсия. Казва, че пенсионирането и абитуриентството са двата противоположни вододела в живота. „Когато си абитуриент, мечтите са повече, а спомените по-малко. Когато се пенсионираш, спомените са повече, а мечтите по-малко", разсъждава той. Някога в гимназия „Лиляна Димитрова”(сега СОУ ”Патриарх Евтимий”) седели на един чин с президента Петър Стоянов. Били много буен клас, слушали Свободна Европа и забранени по времето на соца песни. През май тази година съучениците празнували 35 лета от завършването. И до ден днешен с Петър Стоянов си останали добри приятели. "Още като ученик беше добър оратор. Сега като се съберем, обича да разказва за пътуванията си в чужбина. Обиколил е целия свят. Докато беше президент, ме взе в една от делегациите до Израел. Имаше бизнес форум и създадох много добри контакти”, разказва  Липчев.  

Надлез „Родопи” - върху изливни пилоти

Фундаментите на надлез „Родопи” са върху изливни стоманобетонови пилоти. Те са с дълбочина до 30 метра и с диаметър 1,20. Специална машина спуска под земята стоманени тръби. Като се стигне проектната кота, на дълбочината се слага арматура и по специална технология с бетонпомпа започва отдолу нагоре да се бетонира. Накрая три-четири се обединяват в един фундамент и от него започва колоната на съоръжението. 

Втори гребен канал е излишен

Втори гребен канал е напълно излишен. С „Мостстрой” направихме моста над сегашния за световното по кану-каяк. Построихме и фундаментите за козирката на стадион „Пловдив”. Интересувам се от спорт, но не виждам защо е необходим Втори гребен канал, след като първият е напълно достатъчен за състезания и за връщане на лодките по двата крайни коридора от двете страни на брега. Ще се хвърлят излишни средства, а и растителността наоколо ще бъде премахната, казва Липчев. 

Стадион „Пловдив” се размина с парите 

През 2003 година градът се размина с осигурени пари от Международния олимпийски комитет за съпътстващи олимпиадата в Атина през 2004 година съоръжения. Това щеше да даде възможност да се завърши стадион „Пловдив” и да стане действително национален. За всички спортни мероприятия на него можеха да идват хора от София, Кърджали, Хасково, Смолян, Стара Загора, Бургас и Пазарджик. И винаги да бъде пълен, казва инженерът.

Мостовете над Марица издържат танкове и трус от 9 по Рихтер
Мостовете над Марица издържат танкове и трус от 9 по Рихтер
Мостовете над Марица издържат танкове и трус от 9 по Рихтер
<>
>

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
7359
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. &bdquo;Марица&ldquo;, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...