вторник, 15 Октомври 2019 15:58 ч.

Не пропускайте закуската, ако не искате да напълнеете

Храни с въглехидрати и протеини са за предпочитане
08.12.2017   |   20:15
Прочетена: 710   |
Коментари: 0
Не пропускайте закуската, ако не искате да напълнеете

От дълги години се водят спорове за това кое е по-полезно - да се пропусне или не закуската. Някои твърдят, че без нея се отслабва по-лесно, докато други смятат, че именно тя им помага да премахнат излишните килограми. Ето че сега учени от университета в Тел Авив констатираха, че пропускането на закуската може да предизвика затлъстяване, диабет тип 2, хипертония и сърдечносъдови болести, съобщи Лента.   

Изследването обхванало 18 души с наднормено тегло, засегнати от диабет, и други 18 участници с нормално телесно тегло.  В един от дните в рамките на изследването участниците консумирали храна сутрин и на обяд, а в друг - само обядвали.

При това им били взети кръвни проби, за да се изясни концентрацията на определени протеини, а по съдържанието им да се установи активността на гени, свързани с храносмилането.

Освен това били определени нивата на глюкозата, инсулина, хормона глюкоподобен пептид-1 и ензима дипептидилпептидаза - 4, който е замесен в регулирането на имунната система.

Експертите заключили, че приемането на храна на закуска предизвиква правилната експресия на гени, които трябва да се включат в даден период от денонощието.

Това на свой ред допринася за регулиране на телесното тегло, артериалното налягане, ендотелните функции и възпрепятства появата на атеросклероза както у здравите хора, така и у диабетиците.

У хората, които пропускат закуската, се повишило нивото на кръвната захар и се понижила чувствителността към инсулина в останалата част от денонощието. Те станали по-податливи към напълняване, макар да не преяждали. 

Какво трябва да съдържа здравословната закуска?  

Разумният избор означава да откриете балансираната комбинация от въглехидрати (повечето от които от пълнозърнести храни), протеини и здравословни мазнини. Закуската с високо съдържание на въглехидрати е полезна не само като средство за борба с излишното тегло. Тя има значение за заболяването на органите на кръвообращението. Счита се, че около 55% от дневния енергиен прием трябва да се набавя от въглехидрати, като половината от тези въглехидрати е добре да бъдат от пълнозърнести култури.

Пълнозърнестият хляб или бисквитите, приготвени от пълнозърнесто брашно, са богат източник на фибри, витамини от групата В и антиоксиданти. Фибрите спомагат за понижаване нивото на „лошия” холестерол, тъй като затрудняват пълното усвояване на някои мазнини и намаляват риска от атеросклероза на съдовете.

Белтъчините могат да се получат от месо, риба, яйца, зърнени или млечни продукти. Фибрите се срещат в пълнозърнестите храни, зеленчуците и плодовете.


Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...