събота, 24 Август 2019 11:48 ч.

Новата ековълна: От дизайна, през опаковките, до сградите

Пилотен проект за Пловдив - въвеждаме екодизайн мерки
23.04.2014   |   09:51
Прочетена: 644   |
Коментари: 0
Новата ековълна: От дизайна,  през опаковките, до сградите

Какво е общото между няколко фирми, едната от които произвежда дограма, другата козметика, а третата - бетонни блокчета? Всяка от тях работи, за да печели и да ... генерира отпадъци. Т.е. да оставя своя отпечатък върху околната среда. Модерният мениджмънт обаче има нова философия - как да намали отпадъците и вредното си въздействие върху околната среда като цяло. И в същото време да увеличи приходите.

Това е напълно възможно. Как? Чрез т.нар. екодизайн. Той съобразява въздействието на продукта върху околната среда през целия му жизнен цикъл, с цел намаляване на това въздействие по време на проектирането, развитието и планирането му. Днес това е пътят на една компания да стане "зелена".  


Експерти ще ни учат как да правим еко дизайн на опаковки. В типичните евростандарти. Проектът Imageen, съфинансиран от ЕК, е в ход и водеща в него е Търговско Промишлена Камара - Пловдив, с партньор фирмата, специализирана в екологични изследвания и анализи - "Еко Ризолв" ООД. Каква е целта на мероприятието? Развитите европейски страни успешно прилагат еко дизайн мерки в производството на опаковки. Идеята е нашите производители също да стигнат до тези идеи и да започнат да ги прилагат на практика. Всички тези мерки значително ще намалят екологичния отпечатък на фирмите върху околната среда. Дали това са мерки по енергийна ефективност или по подмяна на едно гориво с друго - подходът е индивидуален. Така новите продукти на пазара ще са
екофрендли
не само по време на техния жизнен цикъл, но и когато се превърнат в отпадък, обясни Недка Инджова от "Еко Ризолв" ООД. Целта на този европроект е да се повиши конкурентно способността на малките и средни предприятия от сферата на производство на храни и напитки и да ги стимулира да работят по прилагането на еко дизайн мерки. Защо точно предприятия от хранително-вкусовата и питейната промишленост? Този сектор е най-оборотен и съответно опаковките, изхвърлени след консумация - най-многобройни и разнообразни. Самите  опаковъчни материали предполагат по-внимателен контрол и допълнителни изисквания, които да гарантират, че няма да има миграция на нежелани вещества от опаковката в храните и в същото време да гарантират стабилността и устойчивостта на самия продукт. От друга страна, тези опаковки ще стават все по-щадящи за околната среда.


От къде идва заплахата в опаковките? От тежките метали от мастилото, бисфенола, който дори вече е забранен при изработката на шишета за бебета- това са само част от опасностите.  Друг "паразит" са пластмасовите бутилки, в които обикновено се съхранява водата. Група учени наскоро доказаха, че ако тези бутилки се загреят,
започва
излъчване
на диоксини.
Все още обаче няма информация дали Европейската агенция по безопастност на храните се е произнесла по този казус. Подборът на опаковката в един момент може да се окаже и едно конкурентно предимство, ако говорим за замяна на конвенционална опаковка с биоразградима. От нея след известно време не остава нищо, при разпадането си тя дори би обогатила почвата, обяснява Инджова. Европейският клиент днес избира продуктите си и на основата на това как дадена компания се грижи за опазването на околната среда и най-вече какво прави в тази насока, как проектира продуктите си и как намалява своя отпечатък върху околната среда. Т.е. компаниите все повече ще идентифицират влиянията си върху околната среда и бдителността на консуматора играе важна рола за това.


Кои са хит материалите за еко дизайна на бъдещето? Експертите работят в няколко насоки. Първо - към намаляване обема на опаковката. Също на дебелината и съответното количество от материала, от което е произведена. Ако преди време опаковката е тежала 20 единици, сега това тегло се редуцира. Другият подход е да не се използва първичният ресурс, а
рециклиран
материал,
т.е. да се увеличи количеството на рециклируемите компоненти. Друг подход е в промяна на формата. Всички познават съвършената пчелна килийка, където няма празно място. От гледна точка на опаковката, това ще пести транспортни разходи при пренасянето на опакованите стоки от точка до точка. Еко дизайнерите обръщат внимание и на подмяната на мастилата с биоразградими такива.


Проектът Imageen се случва в партньорство с организации от северна Италия и южна Германия, които са сред най-големите еко дизайн центрове и съответно искат да предоставят своето ноу-хау и добри практики. В Италия модерните еко дизайнери работят много тясно
с университета
в Падуа.


Тук вече има създадена структура, която събира и обработва информация за материали от целия свят. Информацията се събира в база данни, където могат да търсят най-подходящия материал в зависимост от изискванията на клиентите, по различни показатели и браншове. Хитът днес, разбира се, са еко френдли материалите. В Италия могат да се видят слънчеви очила от рициново масло, изцяло биоразградими. Друга новост са надписите в опаковките - вместо от мастило, те са леко релефни и повдигнати, т.е. с грапава повърхност. Но ако не сте толкова модерни, може да заложите на стандартните мастила, този път обаче - биоразградими.


Тази посока на мислене е бъдещето и много клиенти са съгласни с това. В развитите държави производителите са наясно, че който пръв въведе подобни мерки, ще спечели. Какво ще решат, обаче, нашите производители? Фактите в случая са красноречиви - подмяната на обикновения полипропиленов полимер с биоразградим ще им стува 4 пъти повече. В един изкривен пазар като нашия, това едва ли е икономически изгодно, когато много от фирмите са на ръба на оцеляването. 


Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...