вторник, 23 Януари 2018 20:00 ч.

ОБЗОР 2017-а: Пловдив под обсада от уличните ремонти

Перлата на Стария град отвори врати, кандидатстваме с античните мозайки за ЮНЕСКО
31.12.2017   |   19:25
Прочетена: 889   |
Коментари: 0
ОБЗОР 2017-а: Пловдив под обсада от уличните ремонти

Ако за кметове се дава приз за принос в археологията и опазването на  културното  наследство, Иван Тотев със сигурност щеше да го получи.  Едва ли има друг български град, в който да полагат  усилия  за  възстановяване на антични  паметници  така мащабно, както в Пловдив.     

През 2017 г. приключи реставрацията на уникалните цветни  мозайки на  голямата  Раннохристиянска  базилика на бул. „Кн. Мария-Луиза".  Съвместният проект на общината  и  фондация „Америка за  България“ е на стойност 15 млн. лева и трябва да бъде завършен  след една година   заедно с  площада пред Католическата църква.  Археологическите  разкопки  на древния храм, граден  през  4-5 век,  бяха  започнати и спрени  през  80-те години и възобновени  през 2014-а.   Античните мозайки на Филипопол   имат шанс да бъдат вписани в листата на


световното културно наследство на ЮНЕСКО,  

след като през ноември държавата и община Пловдив представиха  официално  кандидатурата на  безценното историческо наследство.  

Реставрация  по подобие на Римския стадион  предстои и на  Римския  форум  от западната и северната страна  на  Пощата.  Макар и с  известно  закъснение  администрацията  обяви през декември обществената поръчка за инженеринг на пл. „Централен“, в която освен ремонт  е включено и  експонирането на  античния град от 1-2  век.  Възстановените  древни  реликви няма  да видим в целия им блясък по време на Европейската столица на културата, защото  реставрацията изисква време, но животът продължава и след 2019 г.  

Най-после, през декември, бяха възобновени  археологическите разкопки и на  малкия  античен  театър  Одеона на ул. „Гурко“,  чиято реставрация ще продължи догодина.   Археолозите от Регионалния музей приключиха  проучването на Небет  тепе - стъпка, необходима  за  изготвяне на проект,  и се захванаха  с  Източната   порта на Филипопол, открита през 70-те години и  отново засипана с пръст почти за половин век.

200-годишната  къща „Клианти“   

в Стария град възкръсна от  руините след  реставрацията, завършена през лятото.  Паметникът на  възрожденската  архитектура, застрашен от срутване, е възстановен за  около два милиона лева, осигурени  предимно от  местния  бюджет.  И другите перли на резервата - Етнографският музей и къща „Хиндлиян“ -  грейнаха  с  обновени фасади   след  реставрацията.

Пловдив определено се сдобива с  все по-голяма популярност в света, защото  през топлите месеци  потокът на туристическите групи  забележимо нарасна.

И през 2017-а градът продължи  да живее като на

строителна площадка  

под обсада от уличните ремонти. Всеки ден  шофьорите са  подложени на  тормоз  в натоварения  трафик и задръствания,  въпреки  „умните“ светофари.  За голямо разочарование на пловдивчани не се  сбъдна прогнозата на кмета  Иван  Тотев, че  тази година   напълно ще бъдат завършени ремонтите на Коматевско шосе, „Руски“ и „Шести септември“.   Работата  на  трите  булеварда, чиято реконструкция  започна през юли 2016 г.,  ще продължи и догодина.

Колите  по Коматевско шосе тръгнаха  едва  през ноември. Ремонтът  беше  ускорен  след протестите  на коматевци и гражданското неподчинение.   От община  Пловдив  обещават, че градският транспорт  ще  се върне  на булеварда  на   Йордановден.  През пролетта, когато времето се затопли, шосето отново ще се затвори, макар и за кратко, защото тогава трябва да бъде положен последният,  запечатващ  пласт  асфалт.  По обновената  настилка  се кара по-леко, отколкото по разбития паваж, за пешеходците вече има тротоари, спирки  и улични лампи,  но пътят се оказа  по-тесен от стария  почти с един метър, тъй като по проект  трябва да се изгражда още едно платно.  На този етап  обаче  разширението  на Коматевско шосе не  влиза в плановете на  местната власт и  никой не може да каже в момента кога ще му дойде редът. 

Безспорна  придобивка за  „Остромила“  е  асфалтираната  тази година главна улица. На мястото на  черния път,  кал и прах  са изградени  тротоари и  улично осветление. В  близките месеци и  в  този квартал - за първи път, откакто  е създаден - ще има градски транспорт - автобус  №113.

 Ремонтът на бул. „Руски“  стигна  едва до третия участък.  След асфалта до „Лайпциг“  строителите от „Щрабаг“ смогнаха да пуснат през 2017-а отсечката от  ул. „Гладстон“  до „Преслав“, но не и да завършат  платното от колелото на гарата до ул. „Любен Каравелов“.   Според специалисти  по  пътното  строителство  при сегашните темпове на  работа

реконструкцията  на „Руски“ ще продължи

още една година и половина - най-малко до юли 2019 г., когато е официално  договореният с  общината   пусков срок.

Бул. „Шести септември“  завършва  годината  с  асфалт, но без  тротоари и без да е пуснато движението в двете му  посоки.  До половината е изграден и новият бул. „Северен“ , който трябва да свърже Брезовско шосе с моста на Адата.

За четирите  пътни обекта  е избрана една фирма и  очевидно  това е  изиграло  лоша шега на  пловдивчани, обречени  да  търпят задръствания и догодина. Условието за един изпълнител на поръчката  е поставено  от ЕБВР, с чийто  30-милионен заем се правят ремонтите.

По-обнадеждаващо  се  работи  на  бул. „Васил Априлов“, където  тази година беше разкопан вторият  участък,  между  ул. „Войнишка слава“ и бул. „Шести септември“. Общината е наела местната фирма  „Пътинженеринг“  и  се  очаква  ремонтът  да  приключи  през април-май.  Булевардът запазва  старите си габарити,  въпреки че по проект, както и на Коматевско шосе,  трябва  да има още едно платно.   Разширението  не може да започне,  докато не  приключат  отчуждителните  процедури.

Няколко  важни обекта  бяха  планирани, но стартът им се отложи по различни причини - подлез „Модър - Царевец“, Водният  цикъл, изграждане  на втори гребен канал и на многоетажни паркинги.  На камък  удари  и  откриването на новата зоологическа  градина,  за която дори се спря да се говори,  откакто  по обществената поръчка  тръгна  прокурорско разследване.  

Кондуктори  късат билетчета в градския транспорт,  вместо  електронно  таксуване, от чието официално  „въвеждане в експлоатация“  на 10 февруари  ще се навършат две  години.

Една от най-често  спряганите  теми през 2017-а  беше Европейската столица  на  културата.  Добрата новина  е, че през юни

кабинетът  „Борисов 3“ отпусна целево  7 млн. лева

за инфраструктурни обекти  - пл. „Централен“, Тютюневия град, кино „Космос“,  ремонт на  художествени  галерии. Лошата е, че  държавните пари  не са  докоснати, защото  за нито един от тези обекти  няма  избрани  изпълнители.  Дори  работата  и да се форсира  ударно, за една година  е невъзможно тази инвестиционна  програма да бъде  реализирана  на сто процента.  

В общината  не губят кураж, уверявайки, че  Пловдив ще се представи  отлично като  Културна столица.  Натоварената с тази задача фондация  „Пловдив 2019“  разполагаше тази година  с  5 млн. лева  бюджет, а за 2018-а  се надява на 7 милиона.  Държавната власт  също обещава подкрепа - 8 млн. лева за инвестиции.

Финансирането  е  на  добро ниво. Остава  да е подобаващ  и потенциалът, ангажиран  с  подготовката  на този  културен  форум.  

Събориха стотици гаражи  

Община Пловдив  обяви край  на  застрояването  на  пространствата  пред блоковете с  грозни  гаражи.  Стотици  клетки са съборени, а  други няколко хиляди  са  на  доизживяване. Най-масово разчистване, при това без бой, имаше в район „Централен“.  

В края на годината, макар и предпазливо,  тръгна  платеното паркиране.  Идеята на  местната власт  е да премахва  гаражите,  да благоустроява терените  и да предоставя местата на открито  срещу месечна такса от 20 лева. През цялата  година районните кметове се надпреварваха  да изграждат паркинги.  Но  битката за място под слънцето става все по-отчайваща.  


„Лаута“  порасна с още няколко декара

Разширяването на парк „Лаута“  продължи  и през  2017 г. Хиляди дървета и храсти бяха засадени  в града, а през топлия сезон  - милиони цветя.  Проектът за новата визия на Марица  си остава  сред  добрите намерения, към които тази година се прибави  още едно - за  благоустрояване на парковата зона  до Гребния канал с площ 650 дка с алеи, охрана, кътове за отдих.  Първият етап се планира за  следващите две години.

ОБЗОР 2017-а: Пловдив под обсада от уличните ремонти

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
1157
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...