събота, 21 Септември 2019 12:57 ч.

Приказка без край във фабриката на Кехайови

Играчки се правят с много любов, казват собствениците на “Амек Tойс”
19.08.2013   |   12:56
Прочетена: 15252   |
Коментари: 0
Приказка без край във фабриката на Кехайови
Автор на снимката: Любен Баков

Бизнесменът Детелин Кехайов е човекът, сътворил приказния свят за милиони хлапета в цяла Европа. Стартирал с едно кашонче с десет мостри на плюшени играчки в зората на демокрацията, стъпка по стъпка с премерени рискове, днес марката “Амек Тойс” е безспорен лидер не само на българския пазар, но и в Македония, Черна гора, Косово, Албания. Съвсем скоро във фабриката на Карловско шосе ще бъде пусната и нова линия за производство, благодарение на която предприемачът ще може да откликне на търсенията на родните и западни клиенти. До голяма степен обаче Кехайов дължи успеха си и на своята съпруга Бисерка, която през всички тези години е неизменно до него в бизнеса.


НАЧАЛОТО
През 1991 г. Детелин Кехайов завършва Механотехникума “Христо Ботев” в Смолян и се втурва в бизнес начинанията - като се започне от диворастящи гъби и се стигне до производство на ишлеме на сувенирни кукли, предназначени за немския пазар. През 1997 г., съвсем на шега, брат му от Германия изпраща едно кашонче с 10 мостри на плюшени играчки.  “На пръв поглед ми се видя несериозно, но решихме да опитаме. Бяхме започнали да разработваме и наши битови фолклорни кукли и да ги предлагаме на вътрешния пазар и си казахме, че покрай тях ще можем да предлагаме и плюшените играчки”, връща лентата Кехайов. След това с негов приятел от Пловдив купуват 40 кашона плюшени играчки, които реализирали на базар “Илиянци”. “Тогава имаше голям глад за такива неща, въпреки че имаше доста сериозен вносител по това време - “Бързаков кидс”, който беше добре разпространен. Но пазарът беше гладен и всичко ново беше бързо продаваемо. И така нещата се завъртяха”, разказва бизнесменът.


Така през 1998 г. стартирали официално бизнеса с играчки, като работили с немската фирма  “Паул импорт”. Нещата тръгнали добре, но за съжаление много рано били забелязани от конкуренцията. “Лимекс” предложили на немската компания по-добри партньорски условия и “Паул” спрели бизнеса с Кехайови. Финансите на семейството били толкова ограничени, че всяка стотинка била разпределена. На няколко пъти дори закъсвали за бензин с ладата на Чифте баня, защото Кехайов зареждал точно определено количество - да не се изкушават да пътуват.


 “Но както казват хората, понякога вместо да ти избодат очите, ти изписват веждите. При нас се случи нещо подобно. На прага на това, дали да продължим, или да се откажем от този бизнес, ние взехме решение, че трябва да продължим”, казва предприемачът. И признава, че това е било най-трудното решение в живота му. Започнали да използват други доставчици от Германия, Полша и Дания. През 2001 г. набират смелост да се пробват и на китайския пазар.  “Беше ни много трудно, защото, когато за първи път отидохме на панаира в Нюрнберг, Германия, и се срещнахме с китайските партньори, условията, които чухме от тях, бяха доста тежки за нас. По простата причина, че те искаха много големи обеми от един артикул, дълго време за доставка, авансово плащане и т.н. А ние бяхме ограничени с финансовия ресурс. Банките тогава почти не отпускаха кредит. Единственият вариант беше да имаш недвижим имот, който да ипотекираш, но сумата на ипотеката беше доста ниска, а и ние бяхме ипотекирали вече единственото жилище, което имахме”, спомня си Детелин.


Все пак поръчали един малък контейнер от Китай, но направили сериозна селекция на артикулите. Сега семейство Кехайови отчитат, че са подбрали наистина топ играчки.  “Подбрахме 15 артикула, които много добре бяхме премислили. И днес продължаваме да ги продаваме и пазарът продължава да ги иска. Клиентите ги търсят. Превърнаха се в класика. Така че това ни е късметлийският контейнер”, смее се Бисерка. Оказало се, че са знаели какво търси пазарът по това време. Единият от артикулите било куче шар пей в три размера с огромни мили очи, другият - куче хъски. Постепенно започва още по-голям внос от Китай. Партньорът застава зад тях, редуцира обемите, влага усилия за качество и дизайн. И нещата тръгват добре. Впоследствие Кехайови заработват и с други доставчици, също доказани на китайския пазар.


 “Най-интересното е, че първите наши продукти клиентите ги гледаха с недоверие, защото бяха свикнали на чуждите марки, които внасяхме от Германия. Търсиха техния етикет. Ние много държахме играчките да бъдат огледани в детайли. И когато започнаха да идват играчките по наш дизайн, с нещо, което ние сме добавили към тях, се оказа, че крайният клиент ги предпочита пред всички останали. Изключително приятно е да видиш случайно преминаващо дете с играчката в ръцете ти. Това те връща в момент, когато ти си стоял до късно през нощта и си обмислял детайлите. И аз имам чувството, че играчките се харесват, защото ги правим с много любов от самото начало - от идеята, обмислянето, до доставката до крайния клиент влагаме изключително много емоция”, споделя Бисерка.


ФАБРИКАТА
Фабриката на Карловско шосе се появява през септември 2008 г. Три години преди това бизнесмените имали машини. Липсвала им само базата, с която да нараснат. “Но истината е, че преди да имаме базата, ние направихме най-големия фурор. Защото започнаха да се появяват и големи вериги бензиностанции, хипермаркети, пазарът се разрасна. А и бизнесът между 2005 и 2008 г. беше в голям подем, пазарът се раздвижи. Нещата бяха динамични, много бързо се развихме. През 2004 г. вече бяхме стъпили на сръбския пазар, през 2006 г. стъпихме в Македония, 2009 г. - в Косово. От 2006 до 2009 г. сме работили на немския пазар. Като капак на всичко - затова, че сме започнали от Германия, решихме да се върнем там вече като доставчици. В Австрия сме продавали, в Унгария, Италия. От 2 години продаваме и в Румъния. Амбициите ни са за Турция и бившите съветски републики”, казва Кехайов. Във фабриката на “Амек Тойс” са закупени машини и до края на септември ще бъде пусната нова линия за производство. Кандидатстват по европроект за специален робот за кроене. Планирали са да пуснат на пазара и малко по-широка серия от бебешки артикули и антибактериални играчки. “Разчитаме на оригиналните идеи на нашите дизайнери и по този начин да откликнем на интересите не само в България, но и на нашите съседни държави”, казва госпожа Кехайова.
Детелин Кехайов пък отчита, че много техни приятели и партньори гледат скептично на желанието им да направят цялостно производство в България - от самия разкрой на материалите, до ушиването, пакетирането, качествения контрол и т.н. “За мен това вече не е мисия невъзможна да се случи в България, като се има предвид, че в Китай в последните 5 години нещата драматично се промениха, което ще даде глътка въздух на останалия свят да започне лека-полека да се съвзема от шока. Защото много фабрики в Европа и света затвориха поради причината, че в Китай нещата бяха доста по-евтини. И цялата тази човешка лакомия. Така и не успяха повечето велики сили да се усетят, че това е погром за света. Големи производствени предприятия затвориха, хората останаха без работа, бизнесът се изнесе в Китай и така стигнахме до тази ситуация в момента”, категоричен е предприемачът, твърдо убеден, че формулата за успеха е в производството.


ПАРТНЬОРИ В БИЗНЕСА И В ЖИВОТА
 “Голяма част от хората, с които се познаваме от дълго време, ни възприемат като семейство и беше много трудно да ни възприемат като двама бизнес партньори. И понякога се учудват, че говорейки с единия, после тази информация не е стигнала до другия. Всеки от нас си има своето поле за работа, своите задачи, гони си своя план. Ние работим изключително много, за първа година си позволяваме на два пъти по 5 дни отпуск. Но ако работехме двамата в различни фирми толкова много, колкото в момента, отдавна нямаше да бъдем семейство. Щяхме да бъдем двама работохолици. И може би щяхме да имаме някакъв професионален успех, но не и като семейство. Така че за мен работата е свързващо и общо звено. Много е хубаво да имаш човек, с когото можеш да споделиш ситуации и който да те разбира. Когато двамата сте в казана, той е наясно колко висока е температурата. Когато човек е извън казана, няма как да му обясниш колко е горещо вътре. Така че удоволствие е да работиш с човек, който те разбира”, казва Бисерка. А според съпруга є, който работи минимум по 10 часа на ден, големият плюс е, че те се допълват много добре и са си разпределили нещата така, че всеки прави това, което умее най-добре. Бисерка се занимава основно с управлението на офиса, човешките ресурси, вътрешна експедиция и клиенти, а Детелин - с доставки, банки, митници и външни контрагенти. Така че всеки си носи отговорността за това, което прави.


СЕМЕЙСТВОТО
Семейство Кехайови имат 20-годишен син, 10-годишна дъщеря и 4-годишен йоркширски териер. Най-големият заряд безспорно са децата. Успоредно с работата Бисерка и Детелин се опитват в събота следобед и неделя да бягат от града и ежедневието. Успели са да изградят у децата любов към природата. Години наред заедно с приятели обикалят планините и правят сериозни преходи. Карат колела на 1500 метра надморска височина, където има само камъни, трева и орли. Детелин е изключително екстремен тип, докато Бисерка е по-спокойна, независимо че първото впечатление за тях двамата е точно обратното. “Допреди да го срещна, винаги съм била много предпазлива, стриктна и критична към себе си. Така че не много често, но на точно определени места, споделям, че животът ми започна, след като заживях с него. Защото вкара в живота ми една адреналинова нотка. Ако не беше той, едва ли някога щях да правя толкова щури неща, както в момента”, казва дамата. Всички в семейството обичат също да карат ски и да разпускат с приятелите. Имат ограничен кръг от близки хора, с които се чувстват добре и могат да се забавляват. Огромната част от тези хора са с тях от онези 40 първи кашона и винаги са ги подкрепяли и са им помагали.
Съпрузите се надяват някой ден децата да поемат бизнеса. Изборът обаче е изцяло техен. В момента синът им учи бизнес в Лондон. “Но като се има предвид, че когато стартирахме, синът ни беше на 5 години и половина, а ние работихме до 2-3 през нощта и той спеше в кашони от плюшени играчки, няма как да не се върне. Защото е израснал с тези плюшени играчки, спал е в тези кашони, разтоварвал е контейнерите, карал е електрокар. Всяко лято, след като навърши 16 години, е работил при нас, пътувал е с камионите, създаде онлайн магазина на фирмата. Тази година присъства в подбора на кадри. Участва активно в някои решения на фирмата. Просто децата винаги са били част от фирмата”, обяснява Бисерка. Дъщеря им пък е изключително нежно и мило същество, което си е заплюло дизайнерския кабинет във фабриката. Обича да рисува, да твори, но в същото време е спокойна и толерантна и взима решение в напрегнати ситуации. “Виждам, че има добри качества да преговаря и да намира баланс между хората и ще има изключително добър успех в комуникацията. Така че силно се надяваме един ден децата да доразвият това, което сме направили. Всичко това е част от нас, от нашето семейство, част от нашите деца и затова на Запад казват стара фамилна фирма. Сега разбирам какво са имали предвид. Едно е да се включиш към дадена фирма на 20-30 години, друго е да растеш с нея, с положителното и негативите”, казва госпожа Кехайова.

Приказка без край във фабриката на Кехайови

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...