петък, 19 Октомври 2018 16:02 ч.

Прокурор Боев: Е-правосъдие ще забърза бавната Темида

Не предвиждаме закриване на съдилища, но защо в Холандия им стигат 11, а у нас са 127
25.11.2015   |   09:47
Прочетена: 1491   |
Коментари: 6
Прокурор Боев: Е-правосъдие ще забърза бавната Темида

Румен БОЕВ, член на Висшия съдебен съвет, прокурор от кариерата, бивш зам.-председател на Апелативна прокуратура-Пловдив

Прокурори от апелативната зона в Пловдив, която включва прокуратурите в Пловдив, Стара Загора, Пазарджик, Смолян, Хасково и Кърджали, дискутираха в петък критериите за прекрояване на съдебната карта в България. Обсъждането се проведе след направен анализ за обновяване на критериите за щатната численост на прокурорите и администрацията. На срещата присъстваха членовете на ВСС Румен Боев и Мария Кузманова, както и Иван Даскалов, апелативен прокурор на Пловдив. Част от административните ръководители възприемат принципно констатациите и предложенията, посочени в доклада на работната група. Те споделят виждането, че закриването на някои районни прокуратури не е противоконституционно. Други изразяват резерви за закриване на районни прокуратури с щат до петима магистрати. 

От Окръжна прокуратура - Кърджали правят анализ за възможността за закриване на районните прокуратури в Момчилград, Крумовград и Ардино и концентрация на ресурса им в Районната прокуратура в Кърджали, където числеността да се увеличи с още 9 щата. Магистратите смятат, че реорганизацията на съдебната карта следва да бъде извършена при спазване на ясно очертани общи критерии, но като се отчитат индивидуалните характеристики на населените места.  



Г-н Боев, защо се налага прекрояване на съдебната карта в България и как ще се случи това?  

- Причините са много и може би на последно място са икономиите. Целта е да се запази досегашният достъп до правосъдие на гражданите и едновременно да се усъвършенства. В същото време всичко това да се случи при сегашните модерни условия. Вие виждате колко бързо се развиват комуникациите, какво се случва във фейсбук и социалните групи, а ние още разнасяме призовките на ръка.

В съдебната система изоставаме значително относно съвременните средства за комуникация. Това не е проблем само на ВСС, а на всички нива. Когато започнахме да работим в този състав през 2012 г., на първо четене в Народното събрание влезе законопроектът за изменение на Закона за съдебната власт по темата електронно правосъдие.

Сега чука на вратата 2016 г., а нещата са на същото ниво. Затова нашата идея е тези проблеми да се решават паралелно. Смисълът е да се види как заработва електронното правосъдие и тогава да започне усъвършенстването на системата относно равната натовареност, системата за случаен подбор. 
В момента какво става - един прокурор от Свиленград за един месец работи толкова, колкото двама от Ардино за цяла година.

Ако пътува преписката, а не прокурорите, този проблем би се избегнал до голяма степен, особено когато не се налага да се защити прокурорският труд в съдебна зала, тоест вкарва се обвинителен акт или се защитава споразумение. Ние не трябва да имаме съмнение, че един колега ще реши по същия законосъобразен и правилен начин преписката, ако тя е отишла в Карлово, а не при друг колега в Пловдив.  

Искам да наблегна особено на гражданското съдопроизводство, тъй като   наказателният процес изисква непосредственост в голяма част от процеса. Сега се сканират всички документи и ако имаме една голяма структура - районен съд или прокуратура, и се спазва случайният избор, е много по-добре. В същото време се спазва специализацията и тогава вече наистина ще може да се постигне равномерност при натоварването на колегите.

- Смятате ли да режете щатове на магистрати и да съкращавате прокуратури и съдилища според новата географска карта на системата?

- Прекомерното раздуване и на административния, и на магистратския щат трябва да спре. В това отношение колегите са прави. Донякъде това не важи само за прокуратурата, защото в Европа не видяхме прокуратурата да е натоварена с такива функции, каквито има у нас. Там хората по конституция участват в наказателното производство. При нас освен това има административен надзор, граждански надзор, общ надзор, така че функциите са значими. Но това не означава, че не могат да се оптимизират или да се концентрират на едни или други места.

Не можем да си позволим при сегашните комуникации да имаме административни единици, обрасли с целия административен персонал, на 10 километра отстояние. А такива са много. Хасково - Димитровград са на 10 километра, а ги дели четирилентов път. Същото е с Кърджали и Момчилград - 12 километра, Горна Оряховица - Велико Търново - 9 километра. И на двете места има районна прокуратура, съд с администрация.   

На нас не ни се иска да режем хора, а да ги пренасочваме там, където са необходими, където има съдебен деловодител, секретар, екип, необходими за пряката работа. Е, главният счетоводител  може да пътува между Горна Оряховица и Велико Търново и да остане един. Така че оптимизацията в тази насока е много голяма.

Правих едно изчисление, според което на 2,8 съдии в съдилищата извън областните центрове се пада по един административен ръководител и на 2,5 от прокурорите. Магистратите са сериозни хора. Защо на двама души е необходимо да ги ръководи трети? В Първомай примерно са двама в районна прокуратура и се въртят кой да е ръководител.

Забележете, в района на Апелативна прокуратура- Пловдив има нещо много важно - колегите помежду си се понасят и няма конфликти. Но в някои съдилища се изострят отношенията. Те са двама магистрати, единият е ръководил два мандата, после идва ред на другия и се започва -  хайде сега аз да ти покажа на теб. Не звучи логично двама души да имат ръководител.         

Какво е решението? 

- Уедряването. Административният център да е в областния град, а надолу да се откриват отделения на съдилища и прокуратури. Дали ще ги кръстим отделения, дали изнесени работни места, няма значение. Този ефект е постигнат в Холандия, в Хърватска.

- Да, но там не е ли различно всичко?

- Да, но все пак на 17,5 милиона души в Холандия  има 11 първоинстанционни съда, а при нас са 127. По бедняшки ги попитахме - какви икономии постигате по този начин? Отговориха ни: ние не правим реформата заради икономии, а за задълбочаване на специализацията, като гледаме във всеки съд да има по 100-150 магистрати и един да е специализиран в едно право, друг в друго.

При сега усложняващите се норми един съдия да се занимава с всичко трябва да са безкрайно опитни магистратите, но това не може да се постигне в малкия градец. Другата посока е електронното правосъдие - да се вкара истинският софтуер за случайно разпределение на делата, да ги няма тия скандали, които се разразиха в Софийски градски съд, а може би и другаде.

Ще ви дам друг пример - за цяла Турция софтуерът е един. Той разпределя  делата между всички граждански съдии в страната, и това се случва в 80-милионна държава.  

Това целим с реформите. Оттам нататък ще гоним  истинската прозрачност и достъп до правосъдие. Когато е електронно, можем във всеки момент всичко да видим.

В Турция софтуерът е направен така, че журналистите да имат достъп до едно ниво, адвокатите до друго, съдиите - до 100 процента от документацията по делото. Във всеки момент обаче можеш да чекнеш на компютъра и да видиш делото. А не както е при нас  - да се обаждаш по телефона и да питаш: дойдоха ли тия книжа, дойдоха ли ония.

Каква е формулата на бързото правосъдие у нас?

- Новата географска карта и е-правосъдието неизбежно ще доведат до ускоряване. В една голяма степен шиканирането на процеса ще се избегне. Даже в Хърватска не призовават  страните по делата в залата. Всичко е в електронен вид. Разменят си книжа двете страни пак по този начин, с  електронен подпис.  

Не се ли страхуват от хакерски атаки?

- Това, че може да стане хакерска атака, това е недобронамереност. Като се каже, че има бомба в съда, нали пак се затваря съдебната палата? Все пак говорим за изключително висока сигурност на компютърните системи.

- Как ще отговорите на най-важния въпрос: ще  се съкращават ли съдилища в Пловдивско?           

- Не. Засега не мислим. Направени са доклади какви са най-добрите варианти и в тях се изтъква, че оптимално работи съдът, в който има не по-малко от 5 съдии, тъй като така може да има специализация в определена област.

Друго важно условие е да се намира в голям общински център, за да има комуникация с други сродни служби. Оттук нататък сме пуснали нашия вариант до магистратите да мислят. Не съществува нито една идея този съд да се закрие, а друг да се уедрява. 

По програмата, заложена във ВСС и съгласувана с главния прокурор, предстоят срещи с всички административни ръководители, представители на всички прокуратури от апелативния район, точно заради опасенията за закриване на структури. Засега няма в никакъв случай решение за закриване. /Марица.бг

<>
>

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
6969
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. &bdquo;Марица&ldquo;, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...