сряда, 26 Юни 2019 06:03 ч.

Реймънд Луи – геният, който измисли всичко през XX век

Дизайнерът на Скайлаб, Еър Форс-1, Студебейкър и Кока Кола се завръща в любимата Европа
24.12.2017   |   19:30
Прочетена: 1225   |
Коментари: 0
Реймънд Луи – геният, който измисли всичко през XX век
Снимка: Реймънд Луи

Едва ли има човек, който да е повлиял толкова на цялостната визия на 20. век, колкото французинът Реймънд Луи. Той е типичният пример за талантлив европеец, който успява отвъд океана и се превръща в икона на индустриалния дизайн.

Преди него никой не е смятал, че една обикновена циклостилна машина все пак трябва да е и красива.

До епохата Луи парните локомотиви изглеждат като огромни черни купчини от стоманени плочи, захванати с нитове. След него влаковете вече приличат на космически кораби.

Луи създава прочутата бутилка на кока кола и кутията на Лъки страйк. Автор е на десетки логота на фирми, сред които Ексън, Шел и Студебейкър. Списание “Тайм” го нарича “човекът, който направи 20. век красив”. Негов е и дизайнът за президентския Еър Форс 1, космическата станция Скайлаб и една от трите най-красиви американски коли - модели на Студебейкър.



Реймънд Луи е типичен парижанин от края на 19. век. Баща му е еврейски журналист, роден в Австрия, а майка му французойка. На младини приема католическата вяра и е отдаден на Бог до края на живота си. На 16 години, много преди Първата световна война, той създава дизайн на самолет, който печели купата Гордън Бенет. Кръщава го „Айрел” и започва да го продава след година. През войната младият Луи достига чин капитан и получава Кръст за храброст.

Стъпва в Америка през септември 1919-а и ще остане да работи тук още 60 години. Първите години е дизайнер на витрини на магазини и големи търговски вериги. Илюстратор е в списанията „Воуг” и „Харпърс Базар”.

Всичко това се променя изведнъж, когато производителят на циклостилни машини Зигмунд Гестнър му възлага задачата да “попромени” външния вид на продукцията му. Луи създава такава “външна обвивка” на машините на Гестнър, че дизайнът им остава непромемен в следващите 40 години.

През 30-те години компания от Пенсилвания решава да започне да прави парни локомотиви със заварки. Дотогава за сглобяването се използват нитове. Канят Луи да изработи дизайна за първия такъв локомотив. И той начертава нещо, което прилича на космически кораб на релси. Носът с формата на куршум или акула, според някои, става негова запазена марка. Стига се до куриоза пътниците да не искат да се качват на старите влакове.

“Появиха се напредничави хора, които осъзнаха, че функционалното може и да е красиво”, казва тогава Луи.

Следващата му смайваща поръчка е за хладилниците Колдспот. Той променя изцяло външния им дизайн, като слага вътре за първи път рафтове от алуминий, които не ръждясват. Продажбите на фирмата скачат за една година от 70 000 на 275 000 бройки.

Тогава президентът на Лъки Страйк - Джорд Уошингтън Хил, му отправя предизвикателство, че не може да подобри по никакъв начин кутиите на тази марка цигари. Дотогава те са в зелено и червено и надписът е само от едната им страна. Басът е за 50 000 долара.

Луи се захваща за работа и след два дни представя проект. Зеленият цвят от кутиите на Лъки страйк е заменен с бял. Така се пести от зелено мастило и падат разходите за опаковката.

Поставя червено-белия надпис от двете страни на пакета и така продуктът са вижда много по-добре от клиентите. Това е видът на Лъки страйк и досега.

Луи създава цялата гама от бутилки и кутии на кока кола, както и на прочутите червени автомати за продажба на напитката. Те са любими за колекционерите и досега. Тогава започват да го наричат “Човекът, който даде форма на Америка”. Прави всичко - къщи, магазини, автобуси, коли...

Магазините „Мейсис” пускат за клиентите си готови за сглобяване къщи от 100 кв. м, който са и напълно обзаведени. Дизайнът им е на Луи и са търсени на пазара за имоти и досега.

Блестящите автобуси от 50-те с корпусите от неръждаема стомана са пак негово дело. Прави уникален дизайн на острилка за моливи, която създава такова усещане, че е издадена на пощенска марка.

Почеркът на Луи в автомобилостроенето се вижда най-добре при работата му със „Студебейкър”. По време на войната правителството забранява всякакви граждански разработки за трите големи производителя - Дженеръл Мотърс, Крайслер и Форд.

Забраната не важи за Студебейкър, който става единствената компания, която пуска веднага след войната нов дизайн. Преди това Луи създава логото на компанията. През 1950 и 1951 година се появява моделът „Шампион”. Отпред вместо радиаторна решетка има кръгъл отвор като на реактивен самолет. Луи е противник на радиаторните решетки.

Те напомнят на хората за канал за отпадни води и са грозни”, отсича той.

След „Шампион” се появява моделът „Командър Старлайнър”. И при него няма видими радиаторни решетки. С модела „Аванти” от началото на 60-те години влиза във летописа на автомобилния дизайн.

Три негови автомобила са признати за едни от най-красивите коли за всички времена.

СНИМКИТЕ долу показват малка часта от проектите на РЕЙМЪНД ЛУИ


Космическият Луи

Триъгълните люкове на корабите "Аполо" са по идея на Реймънд Луи.

В началото на 70-те години НАСА решава да изведе в орбита 77-тонната космическа станция Скайлаб. Тя е дълга 28 метра и има диаметър 6,6 метра. Никога дотогава хората не са извеждали в орбита нещо толкова грамадно.

Руската космическа станция „Салют” тежи само 18 тона. Канят Реймънд Руи да „очовечи” вътрешния  вид, за да не се чувстват хората потиснати. И той го прави.

Скайлаб е замислена като обиталище за хора в космоса на няколко етажа. Отделните нива са отделени от решетъчни палуби. На едно от нивата Луи прави отделение за спане.

Там има и душове, където астронавтите могат да се къпят. Има и космическа тоалетна. Сега част от станцията Скайлаб е в експозицията на музея „Смитсониън”. Цялостното усещане за живот вътре е все едно си герой от фантастичен филм.

Другият проект, който е възложен на френския дизайнер е интериорът на Еър Форс -1. Първият изцяло президентски самолет е обзаведен по времето на президента Линдън Джонсън. Преди това Кенеди лети с обикновен, боядисан в синьо Боинг.  


Завръщане от Америка

В началото на 70-те години Реймънд Луи се занимава изцяло с дизайн на големи универсални магазини. В един момент, оставя компанията си в щатите да работи сама и се мести в Швейцария с думите: „Дизайнът на хипермаркети не е специално моята любима тема”.

На стария континент започва да учи европейците на това, на което е учил и американците близо половин век - че една машина трябва да е все пак и красива. „Развитието на индустриалния дизайн в Европа е с 25 години след това в Америка”, пресмята Луи.

В края на 70-те човекът, който работи непрекъснато вече близо 70 години, спира да работи. Със съпругата си Фиона започват да пътешестват.

Радва се на богатството си - има собствен замък югозападно от Париж. Реймънд Луи умира на 92 години в дома си в Монте Карло.

Сюзън Хелър от „Ню Йорк Таймс” пише: „Невъзможно е да отпиеш глътка безалкохолно, да опиташ някакъв пакетиран продукт, да се качиш на самолет, влак или дори да залепиш една марка, без да се сблъскаш с нещо, сътворено от Реймънд Луи”.

Скечове за парни локомотиви на Реймънд Луи
Скечове за парни локомотиви на Реймънд Луи
Екипът на Луи създава поредния автомобилен дизайн в края на 40-те
Екипът на Луи създава поредния автомобилен дизайн в края на 40-те
"Студебейкър Аванти"
"Студебейкър Аванти"
Къщите на Луи, които са се продавали в магазините "Мейсис", още се търсят на пазара
Къщите на Луи, които са се продавали в магазините "Мейсис", още се търсят на пазара
Апарат за Кока кола от 50-те, дело на Луи
Апарат за Кока кола от 50-те, дело на Луи
"Студебейкър Командър" от 1955 година, който е създаден от Реймънд Луи
"Студебейкър Командър" от 1955 година, който е създаден от Реймънд Луи
Реймънд Луи пред скиците на новия модел "Студебейкър"
Реймънд Луи пред скиците на новия модел "Студебейкър"
Дизайн за острилка за моливи, който е отпечатан на пощенска марка
Дизайн за острилка за моливи, който е отпечатан на пощенска марка
Автобусите от 60-те години
Автобусите от 60-те години
Скеч на Луи за "Студебейкър Аванти"
Скеч на Луи за "Студебейкър Аванти"
Космическата станция "Скайлаб"
Космическата станция "Скайлаб"
Картина, която изобразява Луи с един от прочутите му влакове и с една от легендарните му коли
Картина, която изобразява Луи с един от прочутите му влакове и с една от легендарните му коли
Парен локомотив, чийто дизайн е дело на Реймънд Луи
Парен локомотив, чийто дизайн е дело на Реймънд Луи
Работен скеч, който показва как Луи е избрал логото на компанията Ексон Мобил, което се използва и до днес
Работен скеч, който показва как Луи е избрал логото на компанията Ексон Мобил, което се използва и до днес
Творбите му за Кока Кола
Творбите му за Кока Кола

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...