вторник, 23 Юли 2019 17:30 ч.

Транспортът ни хем обществен, хем изцяло частен

Общината може да стартира завръщането си в предоставянето на тази социална услуга за гражданите с 20 електробуса по 2 линии
11.01.2018   |   09:55
Прочетена: 1903   |
Коментари: 0
Транспортът ни хем обществен, хем изцяло частен
Снимка: Подобни ековозила няма да тръгнат по пловдивските улици, докато общественият транспорт е изцяло частен

В дните, когато се обсъжда проектът  на бюджет 2018 г., някак странно се мълчи по съдбата на обществения транспорт. Всеки ден администрацията ни засипва с идеи и красиви градоустройствени планове, при това все многомилионни  - нов мост над Марица за 25 млн. лв., басейн за 11 млн. лв., пробив под гарата за 45 млн. (макар финансирането да е от Европа по линия на НКЖИ)... Направо имам усещането, че се намирам в Дубай.

В същото време всички ние някак смирено приехме факта, че преди повече от две години

платихме на една испанска фирма 20 млн. лв.

 за електронно управление на обществения транспорт, което така и не сработва. Забравихме и факта, че пропуснахме повече от 50 млн. лв. европейски пари за нови автобуси и тролейбуси, защото нямаме общинска фирма за транспорт. Парадоксалното е, че общоприетата визия за т.нар „обществен транспорт” е форма на социална услуга. И в големите градове по света тя се осигурява основно от съответната община. Да не би Пловдив във времето да е станал "частен град", та тук "общественият транспорт" е изцяло в ръцете на частни фирми, които при това се дотират със субсидии и компенсаторни плащания от държавата и общината в размер на над 10 млн. лева, за да возят гражданите.  

Навсякъде в Европа общественият  транспорт е общински. В нашата конституция пък съществува ясно разграничаване на държавна, общинска и частна собственост. След работещите бедни (в града на 500-те лева), потомствените безработни (от Шекера и Столипиново) и синдикалистите капиталисти (д-р Желязко Христов, Бог да го прости, и господата от първата "Подкрепа") явно сме напът да дадем на световната икономическа мисъл поредния оксиморон - изцяло частен обществен транспорт.  

Всеки ден повече от половината граждани ползват въпросния частен обществен градски транспорт. Това са обикновени хора, които не могат да отидат до магазина с джипа или лимузината си. Или пък да стигнат с колата си до Главната, защото това е все по-скъпо удоволствие заради разширяващата се и постоянно поскъпваща синя зона. Та за тези обикновени хора има само една алтернатива - евтин и редовен обществен транспорт. Това е едно от решенията и за намаляване на вредното въздействие върху околната среда от човешките дейности, какъвто е и автомобилният трафик. Повтарям - не прескъпа синя зона, а качествен обществен транспорт. Разбраха го даже братята македонци, които пуснаха гражданите да се возят без пари в рейсовете на покритото със смог като пловдивския Скопие.  

Откъде обаче да започнем?  Много е просто - трябва да създадем ново общинско предприятие или общинско търговско дружество. Примери колкото искаш - например, създадохме търговско дружество „Инсениратор” за сграда без персонал и общинско предприятие „Зоопарк” без животни. Общината е най-големият собственик на имоти в Пловдивска област. Всяка година се продават имоти за 8-9 милиона лева. В същото време за създаване на база за техническо обслужване на бъдещото общинско транспортно предприятие са необходими не повече от 20 декара. Изграждането на сервизна и техническа инфраструктура в този терен  

ще струва не повече от 5 млн. лв.

(половин плувен басейн или една пета от новия мост). Оборудване на предприятието с транспортни средства е  нещо, за което наистина си струва да потърсим съдействието на държавата. И Бойко сигурно ще ни даде. Има и редица програми, които предоставят средства за това - „Региони в растеж”, „Околна среда”, "Транспорт". А има и кредитни програми като „Джесика”, които дават  дългосрочни заеми за добри бизнес проекти на общините. При това трябва да се насочим към транспортните средства на бъдещето, а не на миналото.

 В София тази година ще бъдат доставени 20 нови електробуса, като най- иновативните транспортните средства. Развитието на електротранспорта е бъдещето. В Пловдив  нямаме подземна железница, нямаме трамвай, вече нямаме и тролейбуси. В големите европейски градове се приеха програми за забрана на автомобилите с дизелово гориво, а и бензиновите без катализатори нямат бъдеще. Така че - посоката е ясна. Един електробус в момента струва 200 000 евро, но този вид превозни средства непрекъснато намаляват своята стойност.

Доставката на 20 електробуса ще изисква 4 млн. евро.

Тези средства  в сравнение с  грандиозните суми, с които ни залива администрацията ежедневно,  са повече от постижими. Нека това е началото на връщането на общината в обществения транспорт. Бъдещето ще покаже как да се продължи развитието на общинското предприятие. С 20 електробуса могат да се обслужват две маршрутни линии. В момента имаме 29  линии, които се поддържат от 235 автобуса.

Общината трябва да пусне  електробусите  по  маршрути,  които минават през центъра, където имаме най-големи проблеми с чистота на въздуха. В тях трябва да се монтират и автоматите за продажба на билети. Крайно време е  да заработи електронната система за градския транспорт.

Може ли всичко това да се случи в рамките на бюджет 2018 г.?  Може!

Всичко е в ръцете на кмета и неговия екип.

Иска се желание и воля да се реализира този проект, за който имаме всичко необходимо - терени, пари, опит и специалисти. А такива има именно общината, а не частниците, които сега въртят бизнеса с обществения градски транспорт от нейно име и по нейната воля.

Транспортът ни хем обществен, хем изцяло частен

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
8277
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. „Марица“, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...