вторник, 20 Ноември 2018 18:34 ч.

Eкспертът: След ремонт често има аварирали водопроводи

При всяка реконструкция е необходимо перфектно съгласуване на дейностите между общината, ВиК и ЕВН
17.01.2018   |   17:28
Прочетена: 793   |
Коментари: 0
Eкспертът: След ремонт често има аварирали водопроводи

Инж. Николай Николов, надзорна фирма „Стрикт”

Проблемът с ремонтите на улиците в гаранционно и в документално отношение е прецизиран добре в нормативната уредба. Само че въпросът е как се реализира на практика тази гаранция.

Строителят дава гаранция за това, което самият той е извършил. Въпросът е, че улицата или булевардът не са само асфалт и пътно тяло. Те включват още тротоари и всичко, което е отдолу - водопроводи, канализация, кабели. Строителните фирми полагат асфалта и пътното тяло. В най-добрия случай, ако се ремонтира канализацията, оправят дъждарките (дъждоприемните шахти). Но при стандартните ремонти не се реконструират канализация, водопроводи, водопроводни отклонения - това не се пипа.

Затова често след ремонта има аварирали водопроводи. Проблемът е, че канализацията на Пловдив като цяло е стара - някъде от 30-те години на миналия век. Градът тогава е оразмеряван за други мащаби. Сега обемите са нараснали драстично. Така че проблемът идва от остарялата канализационна мрежа. Често имаме случаи на спукана тръба, но не само. Много по-незабележими са малките пукнатини, от които излиза вода. Поради големината на тръбите не могат да установят веднага, че има авария, и тази вода просмуква в почвата и компрометира конструкцията на пътната настилка, като изнася песъчинките. По този начин, бавно, но системно, се образуват кухини, които деформират пътното тяло. Тогава няма какво да крепи асфалта отгоре и той пропада. Поради еластичността на връхната асфалтова конструкция тя се нагъва и се образуват вдлъбнатини.  

Какво да се направи?

Да се подмени цялата водопроводна и канализационна мрежа на града е невъзможно. Ще струва безумно скъпо и едва ли е възможно да се случи. Затова и строителят винаги има оправдание в подобни случаи. А и в ремонта на улиците се намесват и други участници - водопроводът е на ВиК, кабелите са на EVN. И всеки се оправдава с другия! А ние, надзорните фирми, нямаме нито един работещ инструмент, с който да въздействаме върху процеса, така че да принудим участниците да спазват правилата на доброто изпълнение. По този начин не може да се докаже кой е виновен.

Решението е да не влизаме в буквализъм и формалности, а да търсим реални решения за всеки отделен случай. Също да се даде възможност на специалистите да се произнасят и техните решения да се прилагат. Иначе всички разбират от строителство и поради изобилие на свободно време пишат до медии и социални мрежи със самочувствието на специалисти от последна инстанция. Затова пожелавам на читателите "специалисти" да попрочетат малко книги и тогава да се произнасят.

<>
>

Топ новини
Читател: Скочих в локва заради неправилно паркирани коли
18.01.2018   |
18:15   |
7359
Коментари: 0
Пловдивчанин се оплака в редакцията на в. &bdquo;Марица&ldquo;, че му се е наложило да скочи в локва заради неправилно парклирали коли. Случката се разиграла в четвъртък...